Annu Kekäläinen
Flyktingstaden - Berättelser från lägret i Kakuma

"Ormens öppna käft sträckte sig från marken till trädets topp. En hel by vandrade in. Sedan stängde ormen sitt gap."  Yom, Sudan

Utställningen Pakolaiskaupunki (Flyktingstaden) berättar i kärva och poetiska landskapsbilder och porträtt om livet bland människorna i flyktingstaden Kakuma och ursprungsbefolkningen, nomaderna i distriktet Turkana. Flyktingarna i lägret delar livsmiljö med nomaderna, och sammanstötningar är oundvikliga. På utställningen kan du höra nomaderna sjunga sina sånger, läsa om flyktingarnas upplevelser och titta in i flyktinglägrets värld genom projiceringar och fotografier.

I trakten av Kakuma möttes Kekäläinen av förutom den kargaste värld hon någonsin stött på, också det vackraste och sorgsnaste landskap hon någonsin sett: "Den ständigt skinande solen målar himlen klarblå, ulliga moln slickar bergens skarpt avtecknade toppar, gräsvidderna är silverbrända, leran lyser i ockra. Vid häckarnas rötter slingrar sig flodernas uttorkade bäddar."

Kekäläinens dokumentärbok "Leiri - tarinoita ihmisistä jotka haluavat kotiin" ("Lägret - berättelser om människor som vill hem") kommer ut i september.

Finlands Fotografiska Museum
Processrummet, 1. våningen

Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, Helsingfors

15.9.–17.10.2010
Adress
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
Öppettider
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Adress
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
Öppettider
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.