Samlingar

Det finns över 2 miljoner fotografier i Finlands fotografiska museums samlingar. Utöver ca 10 000 fotokonstverk är också många andra brukskulturer inom fotografi representerade. I samlingarna finns bland annat pressfoton, reklamfoton, modefoton, dokumentärfoton, porträttfoton, albumfoton, arkitekturfoton, landskapsfoton och naturfoton.

På nätet

Över 3 500 samlingsbilder finns digitalt tillgängliga i Finna. Materialet omfattar fotokonst, fotografiets tidiga historia, porträtt, ögonblicksbilder (snapshots), modefoton, bildjournalistik och mycket annat. Nya bilder publiceras regelbundet i Finna.

På nätet

Titta, kommentera och utnyttja våra fotografier! Det finns hundratals bilder ur våra samlingar på Flickr Commons. Du kan använda bilder fritt, men vänligen nämna fotografen och museet i samband med bilden.

Från samlingen
Med Markus Jokelas fotografi av ett kök i Kyrkslätt i början av 1990-talet vill vi uppmuntra alla våra läsare att kasta loss under vardagens höjdpunkter.
Från samlingen
En ung flicka lutar sig mot ett räcke av trä mot en mörk bakgrund. Hon har senapsgula trosor och en vattendrypande svart t-skjorta på sig. Flickan poserar med ögonen slutna som för att skydda sig mot det alltför starka blixtljuset eller för kamerans blick. Ansiktsuttrycket är lugnt och fridfullt…
Från samlingen
Två barn skjuter på en bil som fastnat i sanden, två har kommit för att titta närmare på fotografen med sin kamera. Pentti Sammallahtis panoramabild har fångat en situation.
Från samlingen
Fotokonstnären Iiu Susirajas svarta humor har rönt internationell uppskattning. Den egna fysiska gestalten är ett centralt element i hennes konst.
Det finns över 2 miljoner fotografier i Finlands fotografiska museums samlingar. Tyngdpunkten i samlingarna ligger på 1900-talets finländska fotografi och de utgörs både av utvalda verk av fotografer och av omfattande fotoarkiv. I museets föremålssamling finns det tusentals föremål med anknytning till fotografi. Dessutom har museet ett pappersarkiv och ett fotobibliotek.
Konserveringsavdelningen ser till underhållet och förvaringen av samlingarna samt fotograferingen av museets samlingar till säkerhets- och brukskopior. Till avdelningens uppgifter hör likaså granskning av de inkommande verkens kondition före och efter utställningarna.
I Vinkeln är museets samlingar alltid i fokus.
Adress
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
Öppettider
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Adress
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
Öppettider
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.