Foto: Otso Pietinen

Fokus på form – Designfotografi av Matti och Otso Pietinen

Finsk design upplevde sin guldålder på 1950-talet. De framgångsrika formgivarna hade en betrodd hovfotograf i Finland: Familjeföretaget Pietinen och där särskilt bröderna Otso och Matti Pietinen. De fotograferade bl.a. föremål av Timo Sarpaneva, Tapio Wirkkala, Nanny Still, Kaj Franck och Saara Hopea, som fått pris på internationella arenor.

Otso och Matti Pietinen samarbetade med formgivarna och skapade med fotografiets hjälp snärtiga avskalade former eller surrealistiska dikter av designföremålen. Fotografierna användes i reklamer och på designutställningar, och de spriddes världen runt av den internationella pressen.

Fotografierna ingick i ett nationellt projekt där bilden av den finska designens oöverträfflighet byggdes upp. På bröderna Pietinens bilder lösgör sig föremålen från den fysiska världen, dess lagbundenheter och begränsningar, för att ingå i en egen verklighet. Det materiella och användbara får vika undan för de ikoniska formerna.

De utställda verken är ursprungliga utställningskopior. De ställdes ut i Reykjavik på Island i mars 1955 och de donerades till Finlands fotografiska museum våren 2016. Utställningen firar 100-årsjubileet av Otso Pietinens födelse.

Finlands Fotografiska Museum
Vinkelrummet

Kabelfabriken, Kabelfabriken, Tallbergsgatan 1 G, 00180 Helsinki

18.5.–11.9.2016
Adress
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
Öppettider
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Adress
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
Öppettider
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.