Gary Lorenzo, Wilmington, DE, 1968.

Robert F. Kennedys sista resa – ett delat minne

Kuratering av urställningen Rein Jelle Terpstra.

Utställningen för oss till 1960-talets USA, till en bestämd tidpunkt och plats i historien. Den påminner oss om fotografiets ställning som instrument för minnen och för att minnas kollektivt.

När tåget med Robert Kennedys kropp i juni 1968 tillryggalade sträckan från New York till Washington samlades tusentals människor på banvallarna och stationerna längs rutten för att visa sin respekt för och ta avsked av den mördade senatorn. Chocken och sorgen förenade människorna, såsom exceptionella händelser ofta gör. Känslan av att uppleva ett historiskt ögonblick var närvarande.

Med Robert Kennedys begravningståg färdades också fotografen Paul Fusco som arbetade för tidskriften Look. Flera decennier senare blev konstnären Rein Jelle Terpstra intresserad av Fuscos fotoserie. Han fäste särskilt uppmärksamhet på hur många bland de människor på Fuscos bilder som samlats längs med banan som hade höjt sina kameror mot det förbipasserande tåget. Han ville ta reda på vad de här människorna såg och vad som fastnat på deras filmer. Av de minnen, fotografier och smalfilmsrullar som Terpsta samlade rekonstruerade han minnestågets historiska färd. Utställningen byggs upp av blickens motsatta riktningar. Serien som den professionella fotografen Fusco fotograferat för publicering visar oss människorna som hade samlats vid sidan av järnvägen. Bilderna i hemalbumen och smalfilmerna representerar de närvarande följeslagarnas privata minnen och upplevelser.

När det gäller att ta och dela fotografier har mycket förändrats sedan 1960-talet, men fortfarande har fotografiet en unik ställning som instrument för minnet. Utställningen uppmanar oss att reflektera över vilka gemensamma minnen vi skapar oss och vilken betydelse delade upplevelser och känslor har. Känslorna är i grunden sociala. En gemensam sorg ger människorna möjlighet att uppleva sorgen offentligt, under en tid när upplevelsen av sorg ofta göms bakom dörrar, privat.

Rein Jelle Terpstra är en nederländsk konstnär och kuratorUtställningen Robert F Kennedy Funeral Train – The Peoples’ View har visats bland annat på museet för modern konst i San Francisco (2018), festivalen Les Rencontres D'Arles i Frankrike (2018), ICP - The International Center of Photography i New York (2018), Nederlands Fotomuseum i Rotterdam (2019) och Fabra I Coats (Barcelona).

Finlands Fotografiska Museum
Stora utställningssalen

Kabelfabriken, Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, G-trappan, 00180 Helsinki

16.9.2022–8.1.2023
Adress
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
Öppettider
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Adress
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
Öppettider
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.