Vått
som i kroppsvätskor, sexuella sekret, svett som rinner längs din rygg när du sitter i arkiven och läser om dina förfäder, i något skede förvandlas svetten till tårar
som hur sköra västerländska pappersdokument är, hur lätt de kan förvandlas till en fuktig oläslig sörja så att de våldsamma strukturer som de upprätthåller förstörs
som i de historier som landet bär i sig, floder och landmärken, städer och gator som våra arkiv, omdefinierande och utvidgande begreppet, ser historierna och berättelserna som är dolda rakt framför ögonen på oss
som en förändringskraft.
Utställningen fördjupar sig i arkiv och strävar efter att bryta sig loss från den västerländska definitionen av arkivering, som bär med sig spöken från förtryck, forskning, exotiserande och våld. Historien lever överallt, och arkiv sprider sig till allt där vi lämnar våra spår.
Carmen Baltzar deltar i utställningen med sitt verk weight, där hon undersöker tidens tyngd i form av en kalender. Shia Conlon fördjupar sig i personligt och allmänt arkiverande med två kollageverk, Fossil I och Fossil II, och ett textbaserat verk, Contact Sheet, där han använder material från sina egna samlingar och sina fynd – och en avsaknad av dessa – i queer- och transarkiven i New York. Lotta Hagelin reflekterar i fotoserien Museum Property över hur museer och konstinstitutioner presenterar samer visuellt. I verket Min Olbmot undersöker Hagelin och Ritni Ráste Pieski den samiska berättartraditionen via dragkaraktärer. Utställningens kurator Aarni Pieskis essä knyter samman utställningens teman och fördjupar reflektionerna över arkiv.
Utställningen har fått understöd av Centret för konstfrämjande, (Nylandsfonden) och Museiverket.
Finlands Fotografiska Museum
0. våningen
Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, Helsingfors