Permission to Wonder – Visual Thinking Strategies

Koululaisryhmä tutustumassa Poliittisen valokuvan festivaalin näyttelyyn Suomen valokuvataiteen museossa. Kuva: Virve Laustela

Valokuvataiteen museo pilotoi viiden muun eurooppalaisen kulttuurilaitoksen kanssa Visual Thinking Strategies -menetelmän käyttöä koulu- ja museoympäristössä vuosina 2017–2020. VTS (Visual Thinking Strategies) on visuaalisten taiteiden opetukseen kehitetty opetusmenetelmä, jossa taide on kriittisen ajattelun, vuorovaikutustaitojen ja kuvanlukutaidon oppimisen väline.

Menetelmä perustuu yhdysvaltalaisen psykologi Abigail Housenin ja museopedagogi Philip Yenawinen työhön. Permission to Wonder -hankkeessa kehitetään menetelmää osana koulujen ja kulttuurilaitosten tekemää opetustyötä kouluttamalla taidekasvattajia ja opettajia kouluissa menetelmän käyttöön.

Hankkeen myötä Visual Thinking Strategies (VTS) -metodi on käytössä Valokuvataiteen museon yleisötyössä mm. Hetki kuvalle -opastuksella, Kuva-analyysia keskustellen -työpajassa sekä päiväkodeille ja kouluille suunnatuilla Kuvatorstai-kierroksilla.

Permission to Wonder on saanut 245 000 euron rahoituksen Euroopan Unionin Erasmus+ ohjelmasta. Hankkeen partnerit ovat:

• Irlanti – Dublin City Council’s Arts Office & LAB Gallery, Dublin
  • Alankomaat – VTS Nederland, Amsterdam
  • Suomi – Suomen valokuvataiteen museo, Helsinki
  • Tanska - Børnemuseet Muserum, Roskilde
  • Espanja – CREA 360, Cocentaina
  • Slovenia – The Slovenian Association of Fine Arts Societies, Ljubljana

Lisätietoja hankkeesta: Erja Salo, intendentti, yleisötyö, Suomen valokuvataiteen museo, erja.salo@fmp.fi, p. 044 2706 216

Muualla verkossa

“Maybe posing the question is the point. A child looks around her, and when she notices something she can’t fathom, she asks about it. Our explanations don’t suffice because, I believe, what she really wants from us is to know if it’s okay to be puzzled and curious. She wants permission to wonder.”

Virtuaalisia VTS-keskusteluja kouluille
Keväällä 2020 Valokuvataiteen museo pilotoi etäopetuksen tueksi virtuaalisia keskusteluja VTS - Visual Thinking Strategies metodilla. Keskustelut toteutuvat pienryhmissä zoom-videokokousohjelman kautta.