Rasoul Khorram, 2015–2018.

Rasoul Khorram
Äitini kaipaa minua takaisin kotiin

Valokuvaaja Rasoul Khorram (s.1980) on kuvannut iäkkään äitinsä Halima Khanomillan elämää kolmen vuoden ajan Oshnaviehissa, Iranin Kurdistanissa, Irakin, Iranin ja Turkin rajalla. Kuvissa äiti tekee arkiaskareitaan: hoitaa kasveja, kerää marjoja ja käy piknikillä perheen kanssa. Rasoul Khorramin kuvaus äidin elämästä Kurdistanissa on näkymä perinteiseen kurdiyhteisöön ja yhteisölliseen arkeen.

Arki Iranin kirsikkapääkaupunkina tunnetussa Oshnaviehissa näyttää huolettomalta, vaikka elämä Kurdistanissa on muuttunut arvaamattomammaksi. Iäkkäästä äidistä pitää nyt huolta Rasoulin pikkuveli Omid. Ilman pikkuveljen lupausta huolehtia äidistä Rasoul ei olisi voinut lähteä töiden vuoksi Suomeen. Äiti ei ymmärrä, miten Rasoul voi pärjätä yksin Suomessa, poissa kurdiyhteisöstä. Levottomuuksien jatkuessa äiti ei ole kuitenkaan kysynyt enää niin usein, milloin poika palaa takaisin kotiin. Valokuvaamalla Rasoul pyrkii ymmärtämään elämässään olevaa ristiriitaa, äidin kaipuuta takaisin kotiin ja halua rakentaa omaa elämää ja uraa Suomessa.

Rasoul Khorram (s.1980, Iran) on valokuvaaja, toimittaja ja dokumenttielokuvien tekijä, jonka taiteellisen toiminnan lähtökohtana on lisätä vuoropuhelua ja rakentaa kulttuurien välistä ymmärrystä. Khorram on toiminut Suomessa kulttuurialan tekijänä vuodesta 2013 asti.

Projekti-tila esittelee kiinnostavia näyttelykokonaisuuksia sekä tuoreilta että vakiintuneemmilta tekijöiltä. Tila on tarkoitettu näyttelyille ja hankkeille, joissa valokuvaa tai muita linssipohjaisia medioita käytetään taiteen, nykytaiteen tai tutkimuksen välineenä.

Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila