Rasoul Khorram, 2015–2018.

Rasoul Khorram
Min mor önskar mig tillbaka hem

Fotografen Rasoul Khorram (f. 1980) fotograferade sin åldersstigna mor Halima Khanomillas liv under tre års tid i Oshnavie i Kurdistan i Iran, på gränsen mellan Irak, Iran och Turkiet. På bilderna sysslar modern med vardagliga göromål, sköter växter, plockar bär och går på picknick med familjen. Rasoul Khorrams beskrivning av moderns liv i Kurdistan är en inblick i ett traditionellt kurdsamhälle och en social vardag.

Vardagen i Oshnavie, som är känd som Irans körsbärshuvudstad, ser bekymmerslös ut, trots att livet i Kurdistan har blivit oförutsägbart. Mamman blir nu omhändertagen av Rasouls lillebror Omid. Utan broderns löfte om att ta hand om mamman hade Raoul inte kunnat åka till Finland för att jobba. Mamman förstår inte hur Rasoul kan klara sig ensam i Finland, borta från den kurdiska gemenskapen. När oroligheterna bara har fortsatt har mamman inte längre så ofta frågat när sonen återvänder hem.

Genom att fotografera strävar Rasoul att förstå konflikten i sitt liv, saknaden efter mamman och längtan hem och önskan att bygga ett eget liv och karriär i Finland.

Rasoul Khorram (f.1980, Iran) är en fotograf, journalist och dokumentärfilmare, vars konstnärliga verksamhet har som utgångspunkt att öka dialogen och skapa förståelse mellan kulturer. Khorram har verkat inom kulturbranschen i Finland sedan 2013.

Finlands Fotografiska Museum
Projektrummet

Kabelfabriken, Kabelfabriken, Tallbergsgatan 1 G, 00180 Helsinki

22.11.2019–5.1.2020
Adress
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
Öppettider
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Adress
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
Öppettider
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.