Caj Bremer:

Suomalainen arkipäivä

Caj Bremer: sarjasta Suomalainen arkipäivä, 1971 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma

Caj Bremer:

Suomalainen arkipäivä

Valokuvataiteen museo, Suuri näyttelytila

13.9.2019–5.1.2020
Teoskuvia

Suomalaisen reportaasikuvauksen uudistajan, Caj Bremerin (s. 1929) klassikkovalokuvasarja Suomalainen arkipäivä (1971) syntyi, kun Bremer irrottautui päivittäisestä lehtityöstään ja kiersi Suomen kulttuurirahaston apurahan turvin ympäri maata. Bremer halusi kuvata ihmistä tämän omassa ympäristössä. Esimerkiksi kaupungistuminen ja maalaismaiseman väistyminen modernin maailman tieltä olivat aiheita, joihin saattoi projektin myötä paneutua päivittäistä lehtityötä syvemmin. 1970-luku oli valveutuneen reportaasikuvauksen vuosikymmen. Myös Bremer kohdisti kameransa epäkohtiin, kuten luonnon hyväksikäyttöön ja tuhoamiseen.

Bremer aloitti kunnianhimoisen hankkeen Etelä-Suomesta, Sköldvikistä ja jatkoi sieltä autollaan matkaa pohjoiseen, ensin Ouluun ja sitten Muonioon. Hän kuvasi pienikokoisella Leica-kamerallaan. Matkassa kulki myös salamalaite, mutta sitä tarvittiin vain harvoin: kinofilmikameralla kuvatessa käytettiin luonnonvaloa sekä herkempiä filmejä. Vuoden aikana kertyneestä materiaalista syntyi kaksitoista kuvakokonaisuutta, joihin Bremer kirjoitti tekstit yhteistyössä Viikkosanomien kollegan, toimittaja Ulla-Maija Kivikurun kanssa. Kuvien ja tekstien kokonaisuus jäljitteli muodoltaan lehden taittoa.

Bremerin ammattilaisura alkoi vuonna 1952, kun hän aloitti Hufvudstadsbladetin valokuvaajana. Vuodesta 1957 Bremer työskenteli Viikkosanomissa, jonka ensimmäinen palkattu valokuvaaja hän oli. Myöhemmin hän teki pitkän uran Helsingin Sanomissa. Teossarjasta Suomalainen arkipäivä Bremer sai valtionpalkinnon vuonna 1972 ja tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon vuonna 1973.

Kaikki näyttelyn teokset ovat Caj Bremerin itse vedostamia hopeagelatiinivedoksia vuodelta 1972 ja kuuluvat Suomen valokuvataiteen museon kokoelmiin. Teoksista osa on ostettu ja osa saatu lahjoituksena tekijältä.