(c) Susanna Juvakka, 2016

Tuntuuko tutulta? – Valokuvia suomalaisesta arjesta

Miltä sinun arkesi tuntuu: aamuruuhkalta vai pitkiltä aamu-unilta, linjastolounaalta tai kaupasta ohimennen napatuilta eineksiltä? Vuonna 2016 kymmenen valokuvaajaa dokumentoi suomalaista arkea valitsemistaan näkökulmista. Lähtökohtana oli tutkia eriarvoistumiskehitystä suomalaisessa yhteiskunnassa. Osaan kuvien tarinoista voi olla helppo samaistua, osa tuntuu ehkä vieraammilta.

Tuntuuko tutulta? -näyttely herättää ajatuksia yhteiskunnan palveluiden riittävyydestä, rahahuolista ja läheisten merkityksestä elämän raskaina hetkinä. Mukana on myös paljon onnea ja toiveikkuutta. Mistä syntyy luottamus tulevaan? Voisiko parempi ymmärrys toisistamme kasvattaa kykyämme kokea empatiaa ja yhteenkuuluvuutta? Kuinka pienistä sattumista elämän käänteet ovat lopulta kiinni?

Näyttely pohjautuu Valokuvataiteilijoiden liiton vuonna 2016 toteuttamaan Arjen kuvat -työpajaan, joka oli osa Itä-Suomen yliopiston hallinnoimaa Kaksi Suomea – kasvaako eriarvoisuus? -tutkimushanketta. Hanke kartoittaa eriarvoistumiskehitystä 2010-luvun Suomessa yhteiskuntatieteellistä tutkimusta, journalismia ja valokuvataidetta yhdistämällä. Valokuvatyöpajan vetäjinä toimivat Ida Pimenoff ja Liisa Söderlund. Työpajassa syntyneet 400 valokuvaa on lahjoitettu Suomen valokuvataiteen museon kokoelmiin. Arjen kuvat -työpajan rahoittaja oli Koneen Säätiö.

Näyttelyn kuvaajat: Pira Cousin, Aimo Hyvärinen, Susanna Juvakka, Taru Leinonen, Pasi Räsämäki, Arto Timonen, Adolfo Vera, Hannu Väisänen, Mikko Waltari, Saana Wang

Näyttelyyn on vuoden 2016 kuvien rinnalle valittu valokuvia Suomen valokuvataiteen museon kokoelmista 1950-luvulta 2000-luvulle.

Näyttelyn muut kuvaajat: Helvi Ahonen, Caj Bremer, Helge Heinonen, Ismo Hölttö, Per Olov Jansson, Ben Kaila, Raakel Kuukka, Eino Mäkinen, Kalervo Ojutkangas, Mikko Savolainen, Tapio Vanhatalo, Pekka V. Virtanen

Näyttelyä on tukenut Tradeka.
Ilmainen sisäänpääsy Tradekan jäsenille PINS-kortilla!

Suomenkielinen yleisöopastus Tuntuuko tutulta? ja Ohikuljetut-näyttelyihin sunnuntaisin klo 1314.