(c) Susanna Juvakka, 2016

Känns det bekant? – Foton från en finländsk vardag

Hur känns din vardag: som morgonrusning eller som långa morgonslumrar, som en buffélunch eller som i förbifarten plockad färdigmat i butiken? År 2016 dokumenterade tio fotografer den finska vardagen ur synvinklar som de själva valt. Utgångspunkten var att utforska den ökade ojämlikheten i det finländska samhället. Det kan vara lätt att identifiera sig med en del av bildernas berättelser, andra känns kanske mer främmande.

Utställningen väcker tankar om hur samhällets service räcker till, om penningbekymmer och om de närståendes betydelse under tunga perioder i livet. Här finns också mycket lycka och hoppfullhet. Hur uppstår tilliten till det kommande? Kan vi genom en bättre förståelse för varandra öka vår förmåga att känna empati och samhörighet? Hur små händelser hänger egentligen livets skiften på?

Utställningen grundar sig på Förbundet för Fotografiska Konstnärers fotoverkstad Arjen kuvat (Bilder från vardagen), som ingick i forskningsprojektet Kaksi Suomea – kasvaako eriarvoisuus? vid Östra Finlands universitet. Projektet kartlägger den ökande ojämlikheten i 2010-talets Finland genom att förena samhällsvetenskaplig forskning, journalism och fotokonst. Ledare för fotoverkstaden var Ida Pimenoff och Liisa Söderlund. De 400 fotografier som verkstaden resulterade i har donerats till Finlands fotografiska museums samlingar.

Projektet Kaksi Suomea var finansierat av Koneen säätiö.

Fotograferna: Pira Cousin, Aimo Hyvärinen, Susanna Juvakka, Taru Leinonen, Pasi Räsämäki, Arto Timonen, Adolfo Vera, Hannu Väisänen, Mikko Waltari, Saana Wang

Parallellt med bilderna från 2016 har vi till utställningen valt ut fotografier från Finlands fotografiska museums samlingar från 1950-talet till 2000-talet.

Fotograferna: Helvi Ahonen, Caj Bremer, Helge Heinonen, Ismo Hölttö, Per Olov Jansson, Ben Kaila, Raakel Kuukka, Eino Mäkinen, Kalervo Ojutkangas, Mikko Savolainen, Tapio Vanhatalo, Pekka V. Virtanen

Utställningen har fått stöd av Tradeka.
Fritt inträde för Tradekas medlemmar med PINS-kort!

Finlands Fotografiska Museum
1. våningen

Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, Helsingfors

7.2.–20.5.2018
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, G-trappan, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.