Ben Kaila, Uudet päät, 1983, Suomen valokuvataiteen museo / Hannula & Hinkka -kokoelma. Kuvaa on rajattu.

Valokuva Taiteeksi – Hannula & Hinkka -kokoelma

Suomalaisen valokuvan vaiherikas matka taiteeksi hahmottuu Suomen valokuvataiteen museon kevään ensimmäisessä näyttelyssä. Kyse on merkittävästä yksityiskokoelmasta, jonka Erja Hannula ja Jorma Hinkka lahjoittivat museolle 2012.

Nähtäväksi levittäytyy ainutlaatuinen kertomus yli 30 vuoden ajalta, jolloin suomalainen valokuva astui täysipainoiseksi tekijäksi taiteiden piiriin. Kotimaisten valokuvaajien lisäksi Hannula & Hinkka -kokoelmaan kuuluu valokuvia nimekkäiltä ulkomaisilta valokuvaajilta kuten Édouard Boubat, Henri Cartier-Bresson ja Larry Clark.

Hannula & Hinkka -kokoelman alku juontaa 1980-luvun aktiivisuuden vuosiin: Valokuvagalleria Hippolyten perustamiseen  ja uudenlaisen kuvakäsityksen syntyyn. Ajan vapauden aalto ilmeni yksityisiin ja sisäisiin kokemuksiin keskittyvissä henkilökohtaisissa aiheissa.

Hippolyte toimi uuden sukupolven kanavana, ja Erja Hannula ja Jorma Hinkka olivat gallerian vakiovieraita. Gallerian vetäjän Ismo Kajanderin pyynnöstä Hinkka suunnitteli Hippolyten näyttelyjulisteita kuuden vuoden ajan.

Hippolyten näyttelyt esittelivät tuolloin suomalaisen valokuvataiteen ohella laajan kirjon kansainvälisten nimekkäiden valokuvaajien teoksia, joista muutamia päätyi Hannula & Hinkka -kokoelmaan. Hannulan ja Hinkan ulkomaanmatkoilta mukaansa poimimat teokset täydentävät osaltaan kokoelmaa.

1990-luvulla väri ja suuremmat vedoskoot tulivat valokuvataiteeseen. Jorma Hinkka jatkoi Tuomo-Juhani Vuorenmaan vetämän Musta Taide ‑kustantamon julkaisujen ja valokuvakirjojen graafisena suunnittelijana.

Lukuisat valokuvataitelijat istuivat Hinkan työhuoneen pöydän ääressä pohtimassa projektejaan, ja moni kokoelman teos on muisto näistä yhteisistä tuumahetkistä.

Vuonna 1992 valmistui suomalaisen valokuvahistorian ensimmäinen merkittävä yleisesitys, Valokuvan taide. Hinkka toimi Jukka Kukkosen ja Tuomo-Juhani Vuorenmaan kanssa sen toimittajatiimissä sekä kirjan graafikkona. Iso työrupeama rikasti valokuvakokoelmaa vanhoista alkuperäisnegatiiveista valmistetuilla vedoksilla, joita myös on esillä näyttelyssä.

Sosiaalinen ympäristö, jossa valokuvaajat toimivat, on muuttunut vuosikymmenten saatossa. Valokuvan 1970-luvun demokraattiselle jokamiehen kentälle ovat astuneet rautaiset ja osaavat tekijät, jotka luovat taidetta päätyönään. Myös tämä 2000-luvun sukupolvi on osuvasti edustettuna kokoelman tuoreimmissa hankinnoissa.

Teoksia on näyttelyssä mm. seuraavilta suomalaisilta tekijöiltä:

Kristoffer Albrecht, Petri Anttonen, Caj Bremer, Stefan Bremer, Elina Brotherus, Henry Edman, Taneli Eskola, Veli Granö, Hannes Heikura, Mikko Hietaharju,  Ismo Hölttö, Juha-Pekka Inkinen, Markus Jokela,  Ulla Jokisalo, Martti Jämsä, Ben Kaila, Ismo Kajander, Sanna Kannisto,  Keijo Kansonen,  Timo Kelaranta, Japo Knuutila, Sirkka-Liisa Konttinen, Johnny Korkman, Ritva Kovalainen, Raakel Kuukka, Juha-Pekka Laakio, Harri Larjosto, Jukka Lehtinen, Petri Nuutinen, Jyrki Parantainen, Marja Pirilä, Sari Poijärvi, Jorma Puranen, Hannele Rantala, Mikko Rikala, Catarina Ryöppy, Matti Saanio, Merja Salo, Pentti Sammallahti, Mikko Savolainen, Hans von Schantz , Pekka Sipilä, Antero Takala, Pekka Turunen, Marjukka Vainio, Sakari Viika, Tuomo-Juhani Vuorenmaa ja Touko Yrttimaa.

Kansainvälisiltä valokuvataiteilijoilta teoksia on mukana näyttelyssä seuraavilta tekijöiltä: Zeke Berman, Édouard Boubat, Henri Cartier-Bresson, Larry Clark, Bert Hardy, William Klein, Mari Mahr, Jan Saudek, Gunnar Smoliansky, Josef Sudek.

Näyttelyn yhteydessä julkaistaan Valokuva Taiteeksi -valokuvateos, joka esittelee Hannula & Hinkka -kokoelman. Teksti Elina Heikka. Graafinen suunnittelu Jorma Hinkka.  Julkaisijat Musta Taide ja Suomen valokuvataiteen museo.

Suomen valokuvataiteen museo
1. kerros