Kuva: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo

Ian Waelder
Who would be interested in an empty parking lot?

Who would be interested in an empty parking lot? on osa näyttelysarjaa, jossa Ian Waelder syventää kiinnostustaan skeittaukseen ja nuorisokulttuuriin sekä niiden toistettavuuteen videon, valokuvan ja äänen muodossa. Toimintatapa on keskeinen koko hänen taiteellisessa tuotannossaan ja sen ymmärtämisessä.

Waelderin teoskokonaisuus sai alkunsa perinteisestä filmikuvauksesta, mutta nyt esillä olevassa näyttelyssä yksikään kuvista ei ole alun perin hänen ottamansa. Teokset ovat kokoelma erilaisin tekniikoin ”omittuja”, uudelleenrajattuja ja muokattuja kuvia, joita Waelder on koonnut skeittauskulttuurin keskeisistä filmeistä, lehdistä ja kirjoista.

Waelder alkoi työstää skeittaajien kasvokuvista koostuvaa Professional Portraits (A Chronology of Skateboarding) -sarjaa vuonna 2016 keräämällä stillkuvia sadoista internetin skeittausvideoista ja -dokumenteista. Waelder on rajannut kuvien keskiöön henkilöt, jotka ovat vaikuttaneet skeittauskulttuurin historiaan ja hänen omaan skeittaamiseensa. Muotokuviin on tallentunut hetkiä ennen temppua tai kaatumista. Kuvat on tulostettu mustavalkoisella kotiprintterillä ohuille luonnospapereille, jotka on kiinnitetty suoraan seinään kuvien haurauden korostamiseksi.

Näyttelyssä toisella seinällä on suuri kuvatuloste hahmosta, joka näyttää joko kaatuvan tai olevan liikkeessä. Kuva on uusi versio ikonisesta valokuvasta, jonka Ivory Serra on ottanut skeittipioneeri Andy Kessleristä. Waelder on poistanut kuvasta ympäristön henkilön ympäriltä. Suurentaminen on antanut teokselle veistosmaisen, näyttelytilaa hallitsevan muodon.

Viereisen seinän tuloste on skannattu skeittilehden artikkelista. Näyttelyyn tuotuna lehtileikkeet rakentavat tarinaa, joka saa katsojan tutkimaan uuteen kontekstiin siirtyneiden tekstien ja kuvien suhdetta.

Ian Waelder on luonut näyttelyyn myös äänimaiseman, joka koostuu hänen omien kaatumistensa synnyttämistä äänistä. Äänet on kerätty skeittivideoilta, joita Waelderin ystävät ovat kuvanneet vuosina 2008–2012.

Ian Waelder (s. 1993 Madrid, Espanja) on Saksan Frankfurt am Mainissa asuva taiteilija. Waelder tutkii taiteessaan esikaupunkikulttuuria muistin avulla. Valokuvaa, ääntä, tekstiä ja veistoksia teoksissaan käyttävä Waelder on kiinnostunut jäljistä, joita ihmiset jättävät elinympäristöönsä. Waelder on saanut Full Contact Prize 2013 -palkinnon SCAN-valokuvafestivaalilla Espanjan Tarragonassa ja hänen töitään on ollut esillä mm. La Casa Encendidassa ja Salón-galleriassa Madridissa sekä L21 Galleryssa Mallorcalla. Waelder opiskelee kuvataiteita Städelschulessa Frankfurt am Mainissa.

Näyttely on valittu Suomen valokuvataiteen museon Projekti-tilaan avoimessa haussa. Projekti-tila on tarkoitettu näyttelyille ja hankkeille, joissa valokuvaa tai muita linssipohjaisia medioita käytetään taiteen, nykytaiteen tai tutkimuksen välineenä. Tila esittelee kiinnostavia näyttelykokonaisuuksia sekä tuoreilta että varttuneemmilta tekijöiltä.

Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila