NORDSJÖ 21 – Vad är ett gott liv?

Mitä on hyvä elämä sinulle, minulle, meille? Kenen hyvä on tärkein?
Vad är det goda livet för dej, för mej, för oss? Vems välmående är viktigast?
What does a good life mean to you, me, us? Whose good is the most important?
Milline on hea elu sulle, mulle, meile? Kelle hea on üle kõige?
Но что такое хорошая жизнь для тебя, меня, для нас? Чье благо важнее всего?
Was bedeutet gutes Leben für Dich, mich und uns? Wessen gut ist am wichtigsten?
Que significa buena vida para tí, para mi y para nosotros? El bienestar de quién es lo más importante? C’est quoi la bonne vie pour toi, pour moi et pour nous? Le bien-être de qui est le plus importante?
O que é uma vida boa pra você, pra mim, pra nós? O bem estar de quem é o mais importante?
؟ّمهألا مهّياو ؟ًاعيمج انلو يل ،كل ةبسنلاب ةدّيجلا ةايحلا يه ام

Konst och gratisevenemang i Nordsjö under hela hösten 2021!

Klockriketeatern, KOM-teatern och Finlands fotografiska museum har i sex års tid arrangerat konst- och kulturupplevelser på olika håll i Nordsjö. Tillsammans med lokala aktörer och invånare har vi bland annat undersökt vad ett gott liv innebär.

I höst 2021 kulminerade samarbetet i en festival bestående av olika evenemang. Under hela hösten gjorde vi en djupdykning i nordsjöbornas betraktelser kring framtiden och det förflutna. Olika platser väckades till liv genom berättelser och tillsammans fick vi njuta av konstupplevelser i de mörka höstkvällarna.

PROGRAM

Invigning – Dansar med träd
15.8.

Ett ode till naturen och mötet med den andra, lyssnandet och den delade glädjen. Trutholmsparkens mossiga björk, de massiva tallarna, den sega enen, de bugande pilträden och de melankoliska granarna bjuder upp till dans. Vindens och fåglarnas sång blandas med tonerna av harpa, kontrabas, saxofon, harmonium och trummor. På trädens grenar svävar flygdansare.

Premiär för videoverket Päähenkilöt
1.10.

“Här sitter jag. Alltid. Den här dammen är mitt vardagsrum.”

I norra Nordsjö, nära det gamla köpcentret, ligger Kangaslampi damm. Vid dammens stränder finns två bryggor. Här samlas ofta ett gäng mänskor, vars liv på olika sätt har lett dem hit. Arbetsgruppen bakom Nordsjö 21 begav sej för att stifta bekantskap med dessa personer. När kylan smög sej på fortsatte utbytet av livshistorier i den lokala puben.

Ur de här samtalen föddes kortfilmen Päähenkilöt, “Huvudpersonerna”, som följer dammens gårdskarl – en halvfiktiv karaktär – på äventyr genom norra Nordsjö.

Vyöhyke V | Zon V | Tsooni V | Зона B | Aagga V | V منطقة
14.10–31.10.2021 – to, fre, lö kl 18 & kl 20, sö kl 18
Nordsjö gamla gymnasium, Nordsjövägen 7, Nordsjö

Övergivna rum, hittade rum, mellanrum.
Ett välbekant, okänt och ständigt föränderligt område och tillstånd.
Zon V är en resa till det förflutna, till nuet, till framtiden, till olika liv och verkligheter.
Zon V är inre spektakel på sinnets scener!

Den här platssensitiva föreställningen & installationen var ett samarbete med konstnärsgruppen KOKIMO och baserade sej på iakttagelser, associationer och möten. Verket utspelade sig & inspirerades av det gamla gymnasiet i Nordsjö. Den så gott som övergivna och rivningsklara skolan, byggd år 1976, blev nu centrum för en unik konstupplevelse.

Zon V tog avstamp i nordsjöbornas egna berättelser, känslor och verkligheter och uppmuntrade publiken till att reflektera kring sitt eget förhållande till minnen och förhoppningar samt till den omgivande verkligheten i konstant förändring.

Publiken fick röra sej som på en utställning, verket äger rum inomhus.

Kangaslammen rannat – urpremiär för flerkonstnärligt körverk under Nordsjö ljusfestival
21.11.2021 kl 16-19
Svartviksvägen/Kallviksvägen, Norra Nordsjö, Helsingfors

Kangaslammen rannat är namnet på det nyskrivna körverket som fick sin urpremiär vid dammen med samma namn. I novembermörkret firade vi det som varit och blickade mot det nya ljuset. Under det tre timmar långa evenmanget fick vi, förutom musikverket, också ta del av en ljusworkshop och ett unikt ljuskonstverk i intill rhododendronparken.

Dessutom speglades nordsjöbornas minnen och tankar i ljuspaviljonger längs dammens stränder. I konstpaviljongerna fick publiken reflektera kring hopp men också vad det innebär att ge upp något, via lekar med ljus och skugga. Samtidigt tog vi avsked av det sexåriga projektet i Nordsjö tillsammans med områdets fantastiska invårnare. Från en roddbåt mitt i den mörka sjön ekade de längtansfulla tonerna av en saxofon, medan mystiska ljusvarelser väckte liv i dammens ande. Via minnen leder de oss mot vårens ljus.

Verket är en del av ljusfestivalen i Norra Nordsjö.

PROGRAM

kl 16-18:30 Ljusworkshop med Laura Pokela
kl 16.30 Musikföreställning: Kangaslammen rannat – Klockriketeatern & Discantus
kl 17:30 Musik: Lammen taikaa – Kaisa Siirala, saxofon & kören Discantus
kl 18.30  Musikföreställning: Kangaslammen rannat – Klockriketeatern & Discantus

Adress
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
Öppettider
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Adress
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
Öppettider
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.