Hertta Kiiski: Una, 2010

2000 & 11 självporträtt

Kulturhuvudstadsprojektet 2000 & 11 SJÄLVPORTRÄTT, som har genomförts inom utbildningsprogrammet i bildkonst vid Konstakademin vid Åbo yrkeshögskola, kommer till Helsingfors. Hundratals åbobor har gjort över tvåtusen självporträtt i verkstäder ledda av inhemska och utländska konstnärer. Utställningen, som är komponerad av alla dessa verk, visas i processrummet på Finlands fotografiska museum.

Självporträtten kom till när åbobor med början hösten 2009 grep tag i pennor, papper, penslar och kameror i verkstäderna. Så här uppstod bilder av verkliga levande personer i vår omgivning och samtidigt en tidsbild av kulturhuvudstadsåret 2011.

Finlands fotografiska museum ställer ut ett tvärsnitt av höjdpunkterna och metodrikedomen i projektet 2000 & 11 SJÄLVPORTRÄTT. ”Självporträttet är starkt närvarande i vår tid. Det skrivs om självporträtt, olika metoder att skapa självporträtt utvecklas, självporträttet undersöks och dagens konstnärer skapar egna självporträtt. Projektet 2000 & 11 SJÄLVPORTRÄTT visar hur självporträttet kan vara till exempel idealistiskt, terapeutiskt, självbiografiskt, konfessionellt eller fiktivt. Vi kan använda självporträtt på många olika sätt. Självporträttet är vårt eget”, berättar kuratorn Taina Erävaara. Vesa Aaltonen, som har lett projektets fotografiverkstäder, ser självporträttet som en möjlighet att tolka förändringar över långa tidsspann: ”Självporträttet kan vara ett redskap när man vill undersöka hur identiteten förändras.”

Under presskonferensen delas pressexemplar ut av boken Omakuva on jokaisen kuva. Boken behandlar metoderna i projektet och olika konstnärs- och forskarperspektiv på självporträttet. Inträdet är fritt till både vernissagen och utställningen, som är ett öppet tillfälle att se självporträttets många ansikten.

Kurator för projektet 2000 & 11 SJÄLVPORTRÄTT är Taina Erävaara och för utformningen ansvarar utbildningsprogrammet i bildkonst vid Konstakademin vid Åbo yrkeshögskola. Arbetsgruppen består av Vesa Aaltonen, Pia Bartsch, Kaisa Lehto och Ilona Tanskanen.

Träff med konstnärerna söndagen den 5 februari 15–16.

Fritt inträde till utställningen.

Finlands Fotografiska Museum
Processrummet, 1. våningen

Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, G-trappan, Helsingfors

16.12.2011–5.2.2012
Adress
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
Öppettider
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Adress
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, G-trappan, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
Öppettider
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.