Riitta Supperi: Jukka Porkka, 52, Kotka

50+ PORTRÄTT AV DEN FINSKA MANNEN; Riitta Supperi

Vad funderar en man i femtioårsåldern på? Hur ser hans drömmar och önskningar ut och hur har de gått i uppfyllelse i 2000-talets Finland?

Fotograf Riitta Supperis (f. 1974) porträttserie 50+ talar om de finska männen med små gester och med respekt. De 95 miljöporträtten som har tagits runt om i landet ger en bild av ”vanliga” 50–59-åriga mäns liv och brytningspunkter.

”Jag undersöker den del av finländarna som knappast syns i medierna. Den femtioåriga mannen är bortglömd i tidskriftsvärlden, där exalterade kvinnor får lovsjunga sin nya ungdom. På tidningssidorna duger femtioåringarna bara för gallupar. Däremot ser man desto mera av manliga femtioåriga politiker och företagsledare”, skriver Riitta Supperi om sitt arbete.

Supperi inledde serien genom att fotografera sin egen far. ”När jag fotade funderade jag på hurdant hans liv är i verkligheten och hur det kommer att bli när pensioneringen står för dörren. Jag funderade på varför min far blev den han var. Gick hans drömmar i uppfyllelse, hade han lyckats i livet i det skedet?  Skulle han i framtiden drabbas av den finska mannens problem, såsom utslagning eller alkoholisering, eller skulle han uppleva en harmonisk ålderdom eller till och med en ny ungdom?

Utställningen stöds av Suomen Kulttuurirahasto, Patricia Seppäläs stiftelse och Finlands Fotoorganisationers Centralförbund Finnfoto.

Konstnärsträffar: Riitta Supperi berättar om utställningen (På finska) onsdagen den 23 maj kl. 18 och onsdagen den 6 juni kl. 18. Inträdesavgift till museet.

Finlands Fotografiska Museum
1. våningen

Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, Helsingfors

16.5.–31.7.2012
Adress
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
Öppettider
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Adress
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
Öppettider
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.