Ea Vasko: #11, från serien Reflections of the ever-changing (the short history of now), 2009. Galerie Forsblom.

Abstrakt! Fenomenet under hundra år 1917–2017

Utställningen Abstrakt! firar det abstrakta fotografiets hundraåriga historia. Utställningen presenterar en stor skara inhemska konstnärer från olika tidsperioder samt de tidiga utländska storheterna inom fenomenet László Moholy-Nagy, Man Ray och August Strindberg.

Det abstrakta, som idag är populärt inom konstfotografin, väckte i begynnelsen under 1900-talets första årtionden – och regelbundet också därefter – starkt motstånd framför allt bland fotograferna. Det ansågs vara meningslöst och mot fotografiets dokumenterande och föreställande natur.

Det abstrakta har också förbigåtts i den inhemska fotografiforskningen, trots dess väsentliga roll i mediets historia. Utställningen lyfter fram flera bortglömda finländska fotografer och visar att den finländska fotokonstens historia har flera strängar på sin lyra än vad den hittillsvarande tolkningen ger vid handen.

På utställningen visas verk av bland andra Vilho Setälä, Erik Blomberg, Eino Mäkinen, Otso Pietinen och fotografgruppen Fotograafikot samt av de moderna fotograferna Marko Vuokola, Timo Kelaranta, Niko Luoma, Ea Vasko och Nanna Hänninen.

Utställningen har kuraterats av fotograf Laura Nissinen, som gör sin doktorsavhandling vid Aalto-universitetet över temat ”Abstraktio suomalaisessa valokuvataiteessa” (Abstraktion i den finländska fotokonsten).

Utställningens konstnärer: Joonas Ahlava, Erik Blomberg, Allan Grönvall, Lars von Haartman, Fredrick Hackman, Tron Hedström, Nanna Hänninen, Heini Hölttä, P.O. Jansson, Appu Jasu, Martti Jämsä, Tuukka Kaila, Keijo Kansonen, Hannu Karjalainen, Pertti Kekarainen, Timo Kelaranta, Renja Leino, Kira Leskinen, Noomi Ljungdell, Niko Luoma, Annikki Luukela, Sami Luukkanen, Jaana Maijala, Man Ray, Timo Marila, László Moholy-Nagy, Eino Mäkinen, Pekka Niittyvirta, Heikki Paaer, Ulla Paakkunainen, Otso Pietinen, Reijo Porkka, Juhani Riekkola, Noora Sandgren, Vilho Setälä, Mikko Sinervo, August Strindberg, Riitta Säkö, Matti Uusi-Honko, Ea Vasko, Aimo Vuokola, Marko Vuokola, W.W. Wilkman, Ari Yrjänä

Finlands Fotografiska Museum
1. våningen

Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, Helsingfors

1.11.2017–21.1.2018
Adress
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
Öppettider
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Adress
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
Öppettider
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.