Eeva-Mari Haikala, 2012

Eeva-Mari Haikala
Elle se sentait profondément honteuse

Eeva-Mari Haikalas verk placerar sig på gränsen mellan performans, videokonst och fotografi. Utställningen Elle se sentait profondément honteuse  är också ett försök att svara på frågan när man i samband med ett konstverk kan tala om performans och när det är fråga om ett rent foto- eller videoverk. Haikalas verk antyder att vi kan hänvisa till en performans exempelvis när konstnärens närvaro, hans eller hennes kropp och upplevelser utgör en väsentlig del av foto- eller videoverket.

I den nya serien Elle se sentait profondément honteuse (Hon kände djup skam), filmad på Super8-film, återgår Eeva-Mari Haikala till det arbetssätt och den teknik hon använde i serien Tableaux Vivants (2006): Kameran på stativet, filmen rullar, konstnären ställer sig framför kameran så länge filmrullen räcker, cirka tre minuter. I sin nya verkserie lyfter Haikala fram just det som är typiskt för performanskonsten, nämligen att utsätta konstnärens kropp för andras blickar.

Utöver performanserna, filmade på Super8-film, finns det dessutom nya fotoverk med på utställningen.

Konstnärsträff söndagen den 27 januari kl. 14-15. Inträdesavgift till museet.

Finlands Fotografiska Museum
Projektrummet

Kabelfabriken, Kabelfabriken, Tallbergsgatan 1 G, 00180 Helsinki

16.1.–10.3.2013
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.