I sin bok ”La poétique de l'espace” (Rummets poetik) understryker Gaston Bachelard betydelsen hos begreppet hem i det sociala livet. Han konstaterar att hemmet är det skydd genom vilket människorna möter den ”yttre världen” – dess syfte är att dölja oss, trösta oss och fungera som en sköld mot livets osäkerheter. Håller den här uppfattningen av hemmet fortfarande streck, exempelvis i den kontext där jag själv har levt? Vad uppfattar vi som ett hem och vad definieras det av?
I sin utställning Kitchen Talk (Kökssamtal) reflekterar Navid Afzalnia över begreppet hem i det moderna samhället. Han ifrågasätter hemmets möjlighet att erbjuda skydd i ett instabilt politiskt klimat. Rubriken Kitchen Talk syftar på uppfattningen att köket i ett hem där känslan av trygghet gått förlorad fungerar som den sista bastionen mot eventuella fiender. Genom historien har köket varit den del av hemmet dit människor i rädslan för att bli avlyssnade genom väggen eller via telefonen har dragit sig tillbaka för att prata.
En närmare titt på Afzanias installation avslöjar detaljer som bryter den invanda, vardagliga synen på hemmet och galleriutrymmet. Med de här diskreta brytningarna ställer konstnären frågan: Är väggarna i det här huset så bastanta, stabila och säkra som de verkar vara?
Navid Afzalnia (f. 1997) studerar inom magisterprogrammet för bildkonst (tid-rumkonst) vid Konstuniversitetet i Helsingfors. Han har avlagt en kandidatexamen i fotografi vid konstuniversitetet i Teheran.
Utställningen ingår i galleriets program 2025–26 Säkerhetstexturer (Turvan tekstuurit/Textures of Security), som har kuraterats av museets kuratorteam tillsammans med den inbjudna kuratorn Farbod Fakharzadeh. Utställningen har fått stöd av Museiverket.
Finlands Fotografiska Museum
0. våningen
Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, Helsingfors