Vilho Setälä

Med handblixt rakt i nyllet och andra berättelser ur fotografiska museets samlingar

Finlands fotografiska museum förfogar över en omfattande samling, som ibland också kan överraska museets anställda med sin mångsidighet. Pärlor från denna riklighet av fotografier visas nu i museets processrum.

Finlands fotografiska museum förfogar över en omfattande samling, som ibland också kan överraska museets anställda med sin mångsidighet. När man räknar med varje negativruta stiger antalet fotografier till över tre miljoner. Pärlor från denna riklighet av fotografier visas nu i museets processrum.

Utställningen samlar ett antal sinsemellan mycket olika fotografier i ett och samma rum. Här finns fotokonstverk, bildjournalism, modefoton, pressfoton och porträtt av både professionella fotografer och amatörer. De äldsta fotografierna är från 1860-talet, det nyaste från år 2006. Det glada mötet mellan fotografier av olika ålder och storlek i utställningsrummet ger antydningar om hur många olika slags betydelser fotografiet har getts under tidernas gång.

Utställningen fick sin början i serien Kokoelmanosto (Plock ur samlingarna) på museets webbplats, där fotografier ur samlingarna presenteras i bild och text. De digitala fotona på webbsidorna uppnår emellertid inte det materiella i fotografierna. Därför vill vi nu presentera en del av fotografierna för publiken i sin genuina form.

Fotografer på utställningen: Fritz Englund, Maija Holma, Nanna Hänninen, Markus Jokela, Ben Kaila, Kalle Kultala, Jouko Leskelä, K-G Roos, Martin Parr, Marja Pirilä, Sakari Pälsi, Merja Salo, Vilho Setälä, Hanna Weselius samt Petteri Bülow, Juha Saari och Touko Yrttimaa.

I samband med utställningen publiceras också broschyren Päin pläsiä (Rakt i nyllet), som presenterar valda bitar ur museets samlingar.

Finlands Fotografiska Museum
Processrummet, 1. våningen

Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, G-trappan, Helsingfors

27.5.–4.9.2011
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, G-trappan, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.