Bild: Lyy Raitala: Velloa, 2020.

Photofuss
Vår natur – tolkningar av nationalromantiken

Grupputställningen Vår natur – tolkningar av nationalromantiken, av Finlands fotografiska museums ungdomsgrupp Photofuss, funderar på vad finskhet är idag. Ordet natur syftar på människans natur så väl som på naturliga miljöer. I utställningens verk tolkas dessa tillsammans och separat, nära och på avstånd. Verken kritiserar och prisar myter, ifrågasätter och verkställer föreställningar, men skapar även utopier och ser på helheter med den kärlek de förtjänar.

Utställningen är en flerdimensionell helhet skogar, ängar, stränder och årstider, kreativa utbrott, känslor av bekanthet, erfarenheter, arbete och berättelser. Nationalromantiken valdes som tema på grund av gruppens gemensamma intresse för finskhet och dess manifestationer. Då verkligheten krympt till att omfatta bara vår hemtrakt har vi varit tvungna att studera oss själva som ett folk och att omdefiniera begrepp och synsätt. Vem är dagens Aino eller Tapio och hurudan är världen de lever i?

I utställningen Vår natur ­– tolkningar av nationalromantiken deltar Photofuss-medlemmarna Lotta Böhm, Rami Farooq, Emilia Kärkäs, Milja Laakso, Ida Maijala, Teemu Nurmivuori, Sanna Nykänen, Lyy Raitala, Selma af Schultén, Tiia Schwartz, Elle Sumelius, Gülen Topaloglou, Matias Uusinoka och Sofia Vuorenmaa. Gruppens koordinator Kataja Ekolm samt medlemmarna Tuukka Jaromaa och Ansa Matikainen har även varit involverade i organisationen av utställningen.

Photofuss är Finlands fotografiska museums ungdomsgrupp som erbjuder möjligheten att uppleva och förverkliga olika fenomen inom fotografisk kultur genom kollektivt arbete. Gruppens aktivitet baserar sig på experiment och forskning och den styrs av gruppens inre idéer och intressen. Photofuss planerar och producerar sina egna utställningar. Gruppen bildas alltid för ett år i taget och varje höst ordnas en öppen ansökan till den.

Utställningshelheten har genomförts i samarbete med Finlands fotografiska museum, Fotogralleri Hippolyte och Kulturfabriken Korjaamo. Alla bilder och texter är producerade av Photofuss-gruppen.

Hippolyte Korjaamo
Tölögatan 51b, Helsingfors
24.6.–18.7.2021
Adress
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
Öppettider
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Adress
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
Öppettider
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.