Tulkintoja ja tietoa – oppimispolkuja avoimiin aineistoihin

Iina Heinilä, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, 2017

"Tulkintoja ja tietoa – oppimispolkuja avoimiin aineistoihin" on vuosina 2016–2017 toteutettava Suomen valokuvataiteen museon yleisötyön hanke. Hankkeen tavoitteena on tehdä museon avoimia, vapaasti käytettävissä olevia digitaalisia kuva-aineistoja tutuiksi opettajille sekä kehittää luovia tapoja työstää kuvia ilmiöitä käsittelevässä opetuksessa. Avoimien kuvien käyttöehdot mahdollistavat niiden vapaan muokkaamisen ja jakamisen, jolloin käyttömahdollisuudet ovat lähes rajattomat.

Hanke edustaa uudenlaista museoiden ja opettajien välistä yhteistyön muotoa, jossa kehitetään museopedagogisia käytäntöjä yhteissuunnittelun keinoin, verkostoidutaan sekä kehitetään ja testataan käytännössä uusia työskentelytapoja.

Kevään 2017 aikana yhteensä seitsemän erilaista opetusryhmää on etsinyt uusia tapoja hyödyntää museon avoimia aineistoja erilaisia työkaluja ja tekniikoita käyttäen. Museon avoimet kokoelmakuvat toimivat lähtökohtana, joka johdatti ryhmiä monenlaisten ilmiökokonaisuuksien ja teemojen äärelle. Valokuvataiteen museon Prosessi-tilassa järjestettävä näyttely esittelee sekä hankkeen etenemistä, eri ryhmien oppimisprosesseja että niiden konkreettisia tuloksia.

Mukana näyttelyssä ovat Haukilahden koulu, Helsingin kielilukio, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Sataedu Kokemäki, Tampereen seudun työväenopisto sekä Viitaniemen koulu. Hankkeen tulokset kootaan myöhemmin myös museon verkkosivuille kaikkien vapaasti hyödynnettäväksi.

Tulkintoja ja tietoa on valtakunnallinen Museoviraston rahoittama innovatiivinen hanke sekä osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden Yhteinen perintö -hanketta.

2016–2017