Menneet: K1 X F5.6-klubi Maaliskuu: Taikuutta ja trikkejä

F5.6-klubi Maaliskuu: Taikuutta ja trikkejä

Uutismedioille journalistisen kuvan aitous on lähes pyhä asia. Kuvien manipulointi on kiellettyä ja kiinnijääminen voi katkaista uran. Vuonna 2006 uutistoimisto Reutersille työskennellyt kuvaaja narahti lisättyään savupilviä pommitetun Beirutin ylle. Tämä johti kuvaajan erottamiseen ja Reutersin tarkkoihin ohjeisiin siitä, miten kuvaa saa käsitellä.

Klubi-illan aikana peto on irti, kun pitkän linjan kuvankäsittelyvelho Jomppe Vaarakallio taikoo esiin kaikkea sitä, mikä on kuvajournalistille kiellettyä, mutta mainos- ja muotimaailmassa sallittua ja toivottua. Tästä näemme esimerkkejä usein erilaisin tekniikoin, mukaanluettuna tekoälyn tuottamat kuvat.

Kuulemme myös Vaarakallion urapolusta läpi alan teknisen kehityksen historian – jonka kulku jatkuu luotijunan lailla.

Jomppe Vaarakalliolla on takana jo kolmekymmentäkuusi vuotta kuvantekijänä ja -muokkaajana, erikoisalana luova tuotekuva. Hän on yhä ammatin pauloissa, poikamaisesti kaikesta uudesta innostuen.

Ura alkoi skannerikuskina reprossa ja vei sittemmin mainostoimistoon, yrittäjäksi ja tehtäviin 3D:n parissa. Asiakkaina ovat olleen monet suuret yritykset Fazerista Finnariin, Ikeaan ja Valioon.

Vaarakallio tekee perinteistä kuvankäsittelyä, 3D -kuvaa, Photogrammetriaa ja AI -kuvaa, sekä tulosteita suurkokotulostimella. Hän on siitä onnellinen että on löytänyt työn, joka on samalla myös harrastus.

Kuva: Jomppe Vaaarakallio, Odotus

K1