Kansainvälisen museopäivän 18.5. katuvalokuvauskierros Kasperi Kropsun kanssa

Katuvalokuvaus – mitä se on? Mikä hyvässä katuvalokuvassa on tärkeää? Katuvalokuvaus liittyy erottamattomasti valokuvauksen historiaan ja se on voimissaan tänäkin päivänä. Suomen valokuvataiteen museon järjestämät katuvalokuvauskierrokset tutustuttavat katukuvauksen saloihin, opettavat havaitsemaan usein huomaamattomiksi jääviä asioita ja vangitsemaan todellista katuelämää. Kierroksia vetävät katuvalokuvaajat ja urbaanista maisemasta inspiroituvat taiteilijat. Kierroksia järjestetään kesäkauden 2022 kuluessa suomen ja englannin kielillä. Ohjelma julkistetaan Valokuvataiteen museon verkkosivuilla toukokuun lopussa.

Kansainvälisenä museopäivänä 18.5. katuvalokuvauskierrosta johdattaa Kasperi Kropsu. Kierroksella kuljetaan Kasperi Kropsun johdattamana Helsingin keskustassa, kuullaan hänen kuvausprosessistaan, lempipaikoistaan ja reiteistään ja saadaan vinkkejä aiheisiin, kuvakulmiin ja rinnastuksiin. Kierroksen kuluessa kuvataan omalla laitteella (kamera tai puhelin), opitaan uusia katsomisen tapoja tutuksikin käyneissä maisemissa ja inspiroidutaan ympäristöstä.

Kasperi Kropsu on Oulusta kotoisin oleva, sittemmin helsinkiläistynyt skeittaaja ja valokuvaaja.

”Löysin valokuvauksen harrastuksena loukattua nilkkani skeitatessa keväällä 2018 ja siitä lähtien kamera on pysynyt visusti matkassa. Voisi sanoa, että onni onnettomuudessa. Katuvalokuvaukseen törmäsin hyvin nopeasti tapahtuneen jälkeen Instagramia selatessani ja muutaman omakohtaisen kokeilun jälkeen olin koukussa. Etsin kaduilla ajattomuutta meitä ympäröivästä, jokapäiväisestä arkielämästä. Värit, hahmot ja heijastukset ovat tärkeimpiä komponentteja kuvissani. Katukuvaus tuo suurta iloa ja täytettä elämääni ja on opettanut katsomaan maailmaa uusin silmin.”

Kasperi Kropsu Instagramissa
Kropsu ohjaa Valokuvataiteen museolla myös suosittuja Luovaa kännykuvausta -viikonloppukursseja. Lisätietoa kursseista museon verkkokaupasta.

Lähtöpaikka: Valokuvataiteen museon K1, Kämp Gallerian pohjakerros,
Mikonkatu 1.

Hinta: Kansainvälisenä museopäivänä 0 EUR

Kierrokselle mahtuu 12 henkilöä. Kierrokselle otetaan vain ennakkoon ilmoittautuneet. Ilmoittautuminen on sitova.
Ilmoittautuminen aukeaa ma 9.5. klo 13.
Ilmoittaudu tapahtumaan

Mukaan päässeille lähetämme vahvistuksen ja lisätiedot kierroksesta sähköpostitse. (Huom! Tarkistathan roskapostilaatikon!)

Mukaan tarvitset oman laitteen (kamera tai puhelin) ja säänmukaiset vaatteet. Kierros kestää yhteensä noin kaksi tuntia. Tapahtuma on suomenkielinen.

Osallistujia kehotetaan jakamaan kuviaan kävelyn aikana Instagramissa tunnisteella #valokuvamuseophotowalk

Tapahtuma on osa kansainvälisen museopäivän ohjelmaa. #IMD2022

Noudatamme kaikissa tilaisuuksissamme turvallisemman tilan periaatteita.

Kuva: Kasperi Kropsu

18.5.2022 klo 17–19