Katuvalokuvauskierros Negin Hosseinin kanssa 20.7.

Katuvalokuvaus – mitä se on? Mikä hyvässä katuvalokuvassa on tärkeää? Katuvalokuvaus liittyy erottamattomasti valokuvauksen historiaan ja se on voimissaan tänäkin päivänä. Suomen valokuvataiteen museon järjestämät katuvalokuvauskierrokset tutustuttavat katukuvauksen saloihin, opettavat havaitsemaan usein huomaamattomiksi jääviä asioita ja vangitsemaan todellista katuelämää. Kierroksia vetävät katuvalokuvaajat ja urbaanista maisemasta inspiroituvat taiteilijat Kasperi Kropsu, Negin Hosseini, Rahul Thakuri ja Taru Latva-Pukkila, jotka jakavat näkemyksensä ja parhaat vinkkinsä. Kierroksia järjestetään kesäkauden 2022 kuluessa suomen ja englannin kielillä.

20.7. Katuvalokuvauskierros opastaa katukuvauksen saloihin katukuvaaja Negin Hosseinin johdolla. Kierroksella kuljetaan Negin Hosseinin johdattamana Helsingin keskustassa, kuullaan hänen kuvausprosessistaan, lempipaikoistaan ja reiteistään ja saadaan vinkkejä aiheisiin, kuvakulmiin ja rinnastuksiin. Kierros sisältää myös Valokuvataiteen museon oppaan taustoitusta katuvalokuvauksesta. Kierroksen kuluessa kuvataan omalla laitteella (kamera tai puhelin), opitaan uusia katsomisen tapoja tutuksikin käyneissä maisemissa ja inspiroidutaan ympäristöstä.

"Valokuvaustarinani alkoi Ahvazissa, Iranissa 2008 katukuvauksen merkeissä - vaikka en silloin vielä tiennyt sille nimeä. Tiesin vain, että rakastin saada välittömiä ja vilpittömiä otoksia ihmisten aidosta elämästä. Muutin Suomeen 2011, ja pitkään suomalainen ilmapiiri tuntui verraten etäiseltä ja varautuneelta, mutta mitä enemmän lähdin kaduille kuvaamaan, huomasin että arkisten hetkien ikuistaminen avasi minulle uusia näkökulmia ihmiskokemukseen täällä. Jokainen kuva nappasi pilkahduksen valtavasta valikoimasta tarinoita, joita Helsingin kaduilla elää joka hetki, ja yhteyteni niin kaupungin kuin sen asukkaiden vaatimattomaan aitouteen kasvoi ja syventyi entisestään.

Kävelemme lukuisten universumien seassa joka päivä. Kun ikuistan henkilön hetkessä, olen samaan aikaan olemassa niin omassa kuin heidänkin maailmassaan, ja se on kuin saisi tallennettua yhteyden, joka muistuttaa, ettemme ole yksin. Kun kuvaan ihmisiä, yritän kurkistaa heidän maailmaansa – keitä he ovat, mitä he tuntevat, mitä toiveita ja tavoitteita heillä voisi olla, mikä ajaa heitä eteenpäin? Arvaukseni ovat toki vain arvauksia. Mutta minulle katukuvauksen aito kauneus onkin sen kyvyssä tunnistaa, että jokaisen vastaantulijan takana on yhtä rikas ja ainutlaatuinen tarina."

Negin Hosseini Instagramissa

Kierros kestää yhteensä noin kaksi tuntia. Mukaan tarvitset oman laitteen (kamera tai puhelin) ja säänmukaiset vaatteet. Tapahtuma on suomenkielinen.

Osallistujia kehotetaan jakamaan kuviaan kävelyn aikana Instagramissa tunnisteella #valokuvamuseophotowalk

Lähtöpaikka: Valokuvataiteen museon K1, Kämp Gallerian pohjakerros, Mikonkatu 1. Kokoonnumme museon lipunmyyntitiskin luona.

• Hinta: 12/6/0 EUR (Museon pääsymaksu)
  • HUOM! Maksu tapahtuu museon infopisteellä, joten tulethan ajoissa paikalle.
  • Mukaan mahtuu 12 hlö ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen aukeaa kaksi viikkoa ennen tapahtumaa ja sulkeutuu kun tapahtuma on varattu täyteen. Ilmoittautuminen on sitova.

Linkki ilmoittautumiseen

Mukaan päässeille lähetämme vahvistuksen ja lisätiedot kierroksesta sähköpostitse. (Huom! Tarkistathan roskapostilaatikon!)

Noudatamme kaikissa tilaisuuksissamme turvallisemman tilan periaatteita.

Kuvat: Negin Hosseini

K1