Näin syntyi mobiilipeli Darkroom Mansion

Suomen valokuvataiteen museon tuottama Darkroom Mansion on mukaansatempaava pulmapeli, joka perehdyttää lapset ja leikkimieliset pimiön ihmeisiin. Aalto-yliopiston pelisuunnittelun koulutusohjelman opiskelijoiden kanssa toteutettu, älyä ja sorminäppäryyttä vaativa peli on ladattavassa ilmaiseksi iOS- ja Android-laitteille. Tule kuulemaan ja kysymään lisää pelin suunnittelusta, lopputuloksesta ja prosessin aikana opituista kokemuksista!

Darkroom Mansion sijoittuu hylättyyn kartanoon, jonka seinillä olevista kehyksistä kaikki valokuvat ovat mystisesti kadonneet. Pelaajan tehtävänä on opetella vaihe vaiheelta vedostamaan valokuvia palauttaakseen ne takaisin paikoilleen. Valokuvien varsinainen kehittäminen tapahtuu ratkaisemalla interaktiivisia palapelejä, jotka vaativat pelaajalta älyä ja sorminäppäryyttä. Kehitettävän valokuvan lopputulos riippuu pelaajan kyvystä hahmottaa ja ratkaista palapelejä.

Pelin edetessä tutuksi tulevat valokuvavedostamisen eri vaiheet, pimiössä käytettävät välineet sekä suomalaiset valokuvaajat ja heidän teoksensa. Kaikki pelin valokuvat kuuluvat Suomen valokuvataiteen museon kokoelmiin. Mukana on mm. Arno Rafael Minkkisen, Caj Bremerin, Elina Brotheruksen, Ismo Höltön ja Pentti Sammallahden kuvia.

Darkroom Mansion on suunniteltu ja toteutettu yhteistyössä Aalto-yliopiston pelisuunnittelun koulutusohjelman opiskelijoiden kanssa. Pelin päätekijät ovat olleet Cristian Diaz (pelin pääohjelmoija), Salla Vasenius (graafinen suunnittelu), Can Uzer (äänisuunnittelu) ja Niklas Kullström (projektipäällikkö). Konsultointiapua antoivat Supercellin pelisuunnittelija Stefan Engblom, Aalto-yliopiston pelisuunnittelun koulutusohjelman opettaja Miikka Junnila ja Aalto-yliopiston median laitoksen lehtori Antti Ikonen. Mukana pelin testauksessa on ollut helsinkiläisiä peruskouluja.

Peli on saanut Museoviraston innovatiivisiin hankkeisiin tarkoitetun avustuksen. Pelihankkeen tarkoituksena on ollut kehittää 7–14-vuotiaille ala- ja yläkoululaisille uudenlainen ja innovatiivinen mobiilipeli, joka kasvattaa nuoren sukupolven tietoisuutta valokuvakulttuurista ennen digitaalista aikakautta. Samalla Suomen valokuvataiteen museo tuo kokoelmiaan uudella tavalla erilaisten verkkoyleisöjen saavutettavaksi. Prototyyppien kehittelyn tuloksena syntyi Darkroom Mansion -peli, jossa pääosassa on hauskuus ja mukaansatempaavuus.

Darkroom Mansion on ladattavissa ilmaiseksi iOS-laitteille App Storesta sekä Android-laitteille Google Play Storesta.

Tervetuloa kuulemaan lisää pelin suunnittelusta, kehittämisestä ja prosessin aikana opituista kokemuksista Suomen valokuvataiteen museoon keskiviikkona 11.10. klo 9.30–11.

Paikalla pelin tekijätiimistä Salla Vasenius ja Niklas Kullström sekä Suomen valokuvataiteen museon väkeä.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot:
Noora Palomäki
noora.palomaki@fmp.fi

Lataa Darkroom Mansion älylaitteelle: App Store (iOS) tai Google Play (Android)

Darkroom Mansion Facebookissa

Darkroom Mansion Instagramissa