Vuosaari 21 Syysfestivaali: Hyvän elämän jäljillä

Hyvän elämän jäljillä -syysfestivaali pohjautuu kuuden vuoden osallistavaan taidetyöhön Vuosaaressa. Lukuisten eri muotoisten työpajojen, esitysten, tapahtumien ja keskusteluiden kautta kertynyt materiaali saa festivaalin aikana uusia muotoja ja konteksteja. Luvassa on mm. tanssia puiden kanssa, kuoroteoksen kantaesitys pimenevässä illassa, kokemuksellinen installaatio purkutalossa sekä dokumentaariseen aineistoon pohjautuva videoteos.

Festivaali juhlii yhteistyötä yli toimija-, alue-, kulttuuri- ja lajirajojen. Eri puolilla Vuosaarta tapahtuvien teosten ja tapahtumien keskiössä on vuosaarelaisten oma ääni ja kohtaamiset sekä tähyäminen tulevaisuuteen muutosten kynnyksellä. Tapahtumasarja avaa näkymiä erilaisissa olosuhteissa elävien vuosaarelaisten tarinoihin sekä Vuosaareen ajallisena, tilallisena ja elämänmuodoiltaan runsaana kokonaisuutena.

Festivaalia tuottavat yhdessä Klockriketeatern, KOM -teatteri ja Suomen valokuvataiteen museo. Festivaali on osa Vuosaari 21 -hanketta.

Hyvän elämän jäljillä
Vuosaari 21 -syysfestivaali
15.8.–21.11.2021

Avajaiset – Tanssii puiden kanssa
15.8.2021  klo 16–17
Lokkisaarenpuisto, Vuosaari

Hyvän elämän jäljillä -syysfestivaalin avajaiset ovat oodi luonnolle, kohtaamiselle, kuuntelemiselle ja jaetulle ilolle. Lokkisaarenpuiston metsäsaarekkeen sammaloitunut koivu, jykevät männyt, sinnikäs kataja, kaartuneet pajut ja aavistuksen surumieliset kuuset kutsuvat kanssaeläjänsä mukaan tanssiin. Tuulen ja lintujen lisäksi musiikista vastaavat harpisti Natalia Castrillón, kontrabasisti Eero Tikkanen, saksofonisti Kaisa Siirala, harmonisti Juha Kujanpää ja perkussionisti João Luis Lopes. Puiden kanssa tanssii Sibiry Konate ja niiden oksilla lennähtelevät ilmatanssijat Verna Laine sekä Anna Lehtonen.

Päähenkilöt -videoteoksen ensi-ilta
1.10.2021
Vuotalo, Mosaiikkitori 2, Vuosaari

Päähenkilöt videoteos pohjautuu Kangaslammen ympäristössä aikaansa viettävien ihmisten tarinoihin. Lyhytelokuvassa kuljetaan niin kutsutun lammen talkkarin, Pohjoisen Vuosaaren alueella päivystävän puolifiktiivisen hahmon matkassa.

Vyöhyke V | Zon V | Tsooni V | Зона B | Aagga V | V منطقة
11.10.–30.10.2021
Vuosaaren vanha lukio
Vuosaarentie 7, Vuosaari

Jätetty tila, hylätty tila, löydetty tila, välitila.
Tuttu, tuntematon sekä alati muuttuva alue ja olosuhde.
Vyöhyke V on matka menneeseen, olevaan ja tulevaan, erilaisiin elämiin ja todellisuuksiin.
Vyöhyke V on matka sisäisiin spektaakkeleihin mielen näyttämöille!

Yhteistyössä KOKIMO-kollektiivin kanssa toteutettava esityksellinen installaatio Vyöhyke V | Zon V | Tsooni V | Зона B | Aagga V | V منطقة perustuu moniaistiseen havainnointiin, assosiaatioihin, tilallisuuteen ja kohtaamisiin. Teos on tiiviisti sidoksissa purkutuomion saaneeseen Vuosaaren vanhaan lukioon, joka toimii myös esityksen tapahtumapaikkana. Vyöhyke V kutsuu yleisön vuonna 1976 rakennetun koulun sopukoihin vielä viimeisen kerran, ennen kuin se puretaan.

Vyöhyke V ammentaa inspiraationsa vuosaarelaisten omista tarinoista, tunnelmista ja todellisuuksista. Teoksessa liikutaan kuin näyttelyssä ja se tapahtuu sisätiloissa. Infoa on saatavilla monilla kielillä.

Ensi-ilta: 11.10.2021 (loppuunvarattu)
Muut esitysajat: 14.10.–31.10.2021 to, pe, la klo 18 & klo 20, su klo 18
Kesto: noin 1,5 h
Esityskieli: sanaton/monikielinen
Esteettömyys: teoksessa voi liikkua pyörätuolilla

Esitys on ilmainen, mutta vaatii ennakkoilmoittautumisen.
Ilmoittaudu tästä

Paikkoja on rajatusti ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Kangaslammen rannat -kuoroteoksen kantaesitys
Kangaslampi, Vuosaari

Kangaslammen rannat on paitsi kantaesitettävän kuoroteoksen nimi myös  tapahtumapaikka myöhäissyksyn ulkoilmatapahtumalle. Luopumisen ja toivon paviljongeissa, valon ja varjon leikkien kautta, jätämme samalla jäähyväiset monivuotiselle projektille Vuosaaren maisemissa ja asukkaiden parissa. Illan hämärtyessä uusi valoteos ja vastasyntyneet valo-olennot johdattelevat meitä muistojen kautta kohti kevään valoa. Teos on osa Pohjoisen Vuosaaren valojuhlia.

Discantus -kuoro
Ohjaus: Dan Henriksson