Hunajainen katu ja muodikkaat pilkut

Hanna Weselius: Mary in Wedding Costume, Lontoo 1997-1998. Kromogeeninen värivedos. Suomen valokuvataiteen museo.

Hanna Weseliuksen Mary in Wedding Costume haastaa ajatusta siitä minkälainen on mielikuvien nuori tyttö ja minkälainen eläkeläisrouva.

Weselius on sanonut: "Vanhusten elämä, kuten mikä tahansa muukin asia, on sellaista miten se kuvataan." Valokuvaajan poikkeava esitystapa tuokin hyvin esille, kuinka eläkeläiset yleensä kuvataan: ryppyisinä ja harmaina, parhaat päivänsä jo ohittaneina, ehkä hoitokodin pihalla torkkuen.

Valokuvaaja voi valita, minkälaisen todellisuuden hän kuvallaan haluaa esittää. Kuvaan liittyy selkeää kapinaa totuttua esitystapaa kohtaan. Taiteilijan työskentely vanhusten kanssa on myös kyseenalaistettu. "You don't do this with an old lady". "Mutta teen sen kuitenkin", on taiteilija kommentoinut. Weseliuksen rakentama kapina on tehty varsin tyylikkäästi ja pehmeästi.

Mary oli kuvaushetkellä noin 80-vuotias entinen katolinen nunna, joka ei itse ollut koskaan mennyt naimisiin. Maryllä oli tapana kuljeskella kirpputorilla ja etsiä hienoja asuja. Myös vaatteet, joihin hän on kuvassa pukeutunut, olivat hiljattainen hankinta Oxfamin kirpputorilta tuttavien hääjuhlaa varten.

Taiteilija Weselius asui Lontoossa lähellä Honeypot Lanea ja etsiskeli malleja kuviinsa. Idea kuvasarjan kuviin syntyi taiteilijan saavuttua Lontooseen. "Missään ei näkynyt eläkeläisiä, joten päätin etsiä heidät." Weselius löysi kuviensa mallit lehti-ilmoituksilla ja kaupunginosan kerhotalolta.

Weseliuksen kuvat ovat vaihtoehtoisen todellisuuden tarjoavia taidekuvia, mutta kyllä kuvan Mary ja hänen asunsa sopisivat myös tyylilehden sivuille. Valokuvaa katsoessa katse kun kiinnittyy säteilevän Maryn lisäksi myös muodikkaisiin pilkkuihin."

Reetta Haarajoki

Lähde: Valokuvataiteilija Hanna Weseliuksen haastattelu syyskuussa 2010.

Kokoelmanosto
K-G Roosin (1937-1976) Marimekko-kuvaan ja siinä esiintyvään opiskelijaäitiin ruumiillistuvat moderni aika ja muuttuvat arvot.
Kokoelmanosto
Muotikuvaaja Ulla Finnilän kuvissa avaruusajan nainen poseeraa silmät tummilla kärpäslaseilla peitettyinä.
Kokoelmanosto
Kuvasiskot, Margit Ekman ja Eila Marjala, olivat muotokuvauksen legendaarisia uudistajia 1960–1970 -luvuilla.
Kokoelmat
Suomen valokuvataiteen museon kokoelmissa lähes 3 miljoonaa valokuvaa. Museolla on myös tuhansien valokuvaukseen liittyvien esineiden kokoelma, valokuvakirjasto ja asiakirja-arkisto.