Kalle Kultalan kokoelma ja kuvat presidentti Kekkosen lähipiiristä

Kalle Kultala Puolassa 1964.

Lehtikuvaaja Kalle Kultala (1924–1991) oli sodanjälkeisen Suomen keskeisiä dokumentoijia. Hänen monipuolinen kuvaajantyönsä ulottui julkkiskokkareilta politiikan kabinetteihin.

Kultala ryhtyi 1963 freelanceriksi ja erikoistui vähitellen yhteiskunnallisten aiheiden ja poliittisen elämän valokuvaajaksi. Hänen monet presidenttikuvansa Urho Kekkosesta ja Mauno Koivistosta kuuluvat kiintopisteinä kansalliseen kuvamuistiin.

Kultalan laaja yli 200.000 negatiivia ja valokuvaa sisältävä kokoelma on siirtynyt Opetusministeriön toimesta Suomen valokuvataiteen museon hallintaan. Arkistointityöhön osallistuivat lisäksi Yleisradio, Suomen Yhdyspankki ja Yhtyneet Kuvalehdet. Käytettävissä on lähes 11.000 sähköisen kuvan arkisto sekä useita tekstikantoja, joiden avulla tehdään hakuja koko negatiivikokoelmaan.

Kultala seurasi kameransa kanssa Urho Kekkosta lähietäisyydeltä monenlaisissa tapahtumissa ja tilanteissa. Allaolevissa nostoissa pääset tutustumaan teeman mukaisiin kuvasarjoihin.

Kalle Kultalan Kekkonen – presidenttiä tekemässä
Valokuvaaja Kalle Kultala dokumentoi presidentti Kekkosen vaalimatkaa Saimaalla.
Kalle Kultalan Kekkonen – kalastusta ja kuntoilua
Presidentti Urho Kekkonen oli tunnettu myös erämiehenä ja urheilijana.
Kalle Kultalan Kekkonen – valtiovieraita
Presidentti Urho Kekkosen valtiovierailuja Kalle Kultalan dokumentoimana.
Kalle Kultalan Kekkonen – politiikan ovilla
Kalle Kultalan kuvia Kekkosen sisäpiiristä