Gallerian avoimen haun valinnat

Suomen valokuvataiteen museo sai avoimen haun kautta 175 hakemusta, joista valitsijapaneeli valitsi 7 hanketta. Hakemusten taso oli korkea, joten päätimme jatkaa näyttelyjaksoa vuoden 2024 loppuun. Avaamme tähän lyhyesti päätökseen johtaneita valintakriteereitämme:

• Meille oli tärkeää, että projektin teema liittyi syvällisesti haun teemaan Kapinoiva Keho. Valitsimme näyttelyohjelmiin projekteja, joissa pohditaan erityisesti kehon ja vallan suhdetta eri näkökulmista.
  • Priorisoimme projekteja, joissa valokuvalla oli keskeinen rooli, tai joissa valokuvaa oli käytetty mielestämme kiinnostavalla tavalla teemaan liittyvien kysymysten avaamiseen.
  • Valitsimme ohjelmistoon urakehityksellisesti eri vaiheissa toimivia tekijöitä. Pyrimme myös luomaan kokonaisuuden, jossa erilaisista lähtökohdista tulevat tekijät tutkivat teemaa omintakeisesti, toistensa työskentelystä eroavilla tavoilla.

Valitut taiteilijat ovat:

Työryhmä: Wanda Holopainen, Naomi Holopainen & Pricilla Osei; Valtteri Kleemola, Haley Morris-Cafiero, Phan Nguyen, Viljami Nissi, Patricia Rodas ja Jonne Sippola.

Valitsijapaneeliin oli kutsuttu mukaan kuraattori Nimco Kulmiye Hussein. Museon puolelta paneeliin osallistuivat kuraattorit Orlan Ohtonen ja Tiina Rauhala.

Avoimen haun teema 2023-2024

Kehomme toimivat raameina sille, mitä tunnistamme toisissamme ja itsessämme.” - Judith Butler

Suomen valokuvataiteen museon galleriatilan avointa hakua ohjasi teema ”kapinoiva keho” . Teemallisen painotuksen tarkoitus on tarjota museolle ja valituille tekijöille mahdollisuus syventyä aiheeseen ja siihen liittyviin ajankohtaisiin kysymyksiin, kuten:

Millaisia asetelmia vastaan keho kapinoi? Mikä herättää kapinan, tai miksi se on joissain kehoissa aina?

Jotkut kehot ovat politisoidumpia kuin toiset – niitä rajoitetaan, hallitaan, kontrolloidaan, ja käytetään väärin vallan välineenä. Millainen on vapautta vaativa keho? Mitä tapahtuu, kun keho kääntyy poliittiseksi toimijaksi?

Millainen on kollektiivinen keho asettuessaan jotain vastaan, jonkin puolelle, huutomerkiksi jonkun äärelle? Millainen on kehon suhde toisiin kapinan keskellä?

Museo kannusti hakijoita tarttumaan aiheeseen näiden tai muiden itseä puhuttavien kysymysten ja näkökulmien kautta. Haku oli avoin kaiken muotoiselle linssipohjaiselle tekemiselle. Hakea voi yksin tai ryhmänä.