Museoravintola The Glass toimii Art Goes Kapakka -näyttelypaikkana

Sara Pathiranen videoteos The Ground Beneath Her Feet on esillä K1-näyttelytilan ja The Glass -museoravintolan aulassa 18.8–25.8. joka päivä klo 17 alkaen. Teos esitetään osana Art goes Kapakka -festivaalia, jonka yhtenä näyttelypaikkana toimii museoravintola The Glass.

The Ground Beneath Her Feet -teoksessa Sara Pathirane tutkii ihmiskehoa liikkuvan kuvan avulla. Teos on ylistys ihmisen ja luonnon liikkeille, luonnonelementtien hauraudelle ja voimalle sekä maailman kaikille naisille. Teoksessa koreografit Iina Taijonlahti, Suvi Tuominen ja Laura Pietiläinen ovat vuoropuhelussa maiseman kanssa. Heidän liikkeisiinsä yhdistyvät itäisen Lapin jäätynyt joki ja routainen suo, Jordanian Petran kallionrinteet, 300 vuotta vanhat laavakentät Lanzarotelta, kaksi miljardia vuotta vanhat Kolin aallonmerkkikalliot sekä kung fu -harjoitukset Songshan -vuoren juurella. Pathirane yhdistää chroma key -editoinnin avulla ruumiin ja maiseman liikkeen ja muodot toisiinsa. Pathiranen työskentely on vahvasti ankkuroitunut maalaustaiteeseen. Hän työstää ajatuksiaan vesivärein, ja teoksessa The Ground Beneath Her Feet hän onnistuu välittämään katsojalle akvarellimaalauksen virtaavan, spontaanin ja vaikeasti hallittavan olemuksen. (Teksti: Markus Åström.)

"The Ground Beneath Her Feet -videoteoksessa maalaan kameralla näkyväksi matkustellessani kokemani voimakkaat keholliset tuntemukset – maailma on läsnä. Tein teoksen vahvasta halusta tehdä yhteistyötä tanssitaiteilijoiden kanssa ja kuvata ihmisen rikasta liikekieltä ja sisäistä maailmaa. Koreografian videolle ja kuvataiteen nivominen yhteen kokeellisiksi videoteoksiksi jatkuu yhä osana taiteellista työtäni yhteistyössä tässä teoksessakin mukana olevan koreografi Laura Pietiläisen kanssa."
- Sara Pathirane