Kaapelitehtaan näyttelytilat remonttiin – seuraava näyttely Kaapelitehtaalla vasta syksyllä

Kuva: Lydia Palo / Suomen valokuvataiteen museo

Suomen valokuvataiteen museon näyttelyt ovat olleet suljettuina 30.11.2020 alkaen Helsingin koronalinjausten mukaisesti. Sekä Kaapelitehtaan että K1:n syysnäyttelyt ehtivät sulkeutua loppiaiseen mennessä, ja nyt Vivian Maierin uusi näyttely odottaa K1:ssä mahdollisuutta avautua. Sen sijaan Kaapelitehtaan näyttelytiloissa ei avautuisi mikään näyttely, vaikka koronarajoitukset kohta poistuisivat. Syynä on Kaapelitehtaan museopäädyssä alkanut remontti.

Kaapelitehtaan kolmelle museolle rakennetaan uusi aula, joka haukkaa osan Valokuvataiteen museon nykyisestä näyttelytilasta. Remontin aikana museo laajentuu kellarikerrokseen, johon rakentuu muun muassa valokuvakulttuurin eri ilmiöitä esittelevä pysyvä näyttely sekä perinteinen pimiö kurssitoimintaa varten. Kaapelitehtaalla ovet avautuvat jälleen syksyllä 2021 ja uudistunut museo avautuu kokonaisuudessaan osana Kaapelitehtaan museokeskusta alkuvuonna 2022.

Myös museon kuva-arkisto ja kirjasto sekä kuva- ja tietopalvelut ovat suljettuina vuoden 2021 loppuun asti. Kysy museolta -palvelu sen sijaan toimii normaalisti.