Hyppää pääsisältöön
  • fiSuomi
  • svSvenska
  • enEnglish
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Blogi
  • Tule ja koe
    • Aukiolo, liput, sijainti
    • Opastukset
    • Aikuisryhmille
    • Kouluille
    • Valokuvauskurssit
    • Photofuss-nuoret
    • Museokauppa
    • Saavutettavuus
  • Näyttelyt
    • Näyttelyt nyt
    • Tulevat näyttelyt
    • Menneet näyttelyt
  • Kalenteri
  • Kokoelmat
  • Hankkeet
  • Tietopalvelut
    • Tietoa ja oppaita
    • Kuvapalvelu, kirjasto ja arkisto
    • Konservointi
  • Museoinfo
    • Henkilökunta
    • Museon esittely
    • Medialle
      • Vuoden valokuvataidekirja 2017 käsittelee syömishäiriöitä valokuvataiteen keinoin
      • Mobiilipeli Darkroom Mansion näyttää, miten valokuva syntyi ennen digiaikaa
      • Vuoden valokuvataidekirja 2017 -finalistit valittu
      • Andrei Lajusen rahasto aloittaa toimintansa – tue nuorten valokuvaajien työtä yhdessä Suomen valokuvataiteen museon kanssa
      • Valokuvataiteen museon ja alueellisten valokuvakeskusten yhteishanke tuo lasten ilmaisun julkiseen tilaan
    • Hae meille
    • Apurahat ja palkinnot
    • Aukiolo, liput, sijainti

Mobiilipeli Darkroom Mansion näyttää, miten valokuva syntyi ennen digiaikaa

27.9.2017

Suomen valokuvataiteen museon tuottama Darkroom Mansion on mukaansatempaava pulmapeli, joka perehdyttää lapset ja leikkimieliset pimiön ihmeisiin. Aalto-yliopiston pelisuunnittelun koulutusohjelman opiskelijoiden kanssa toteutettu, älyä ja sorminäppäryyttä vaativa peli on ladattavassa ilmaiseksi iOS- ja Android-laitteille.

Darkroom Mansion sijoittuu hylättyyn kartanoon, jonka seinillä olevista kehyksistä kaikki valokuvat ovat mystisesti kadonneet. Pelaajan tehtävänä on opetella vaihe vaiheelta vedostamaan valokuvia palauttaakseen ne takaisin paikoilleen. Valokuvien varsinainen kehittäminen tapahtuu ratkaisemalla interaktiivisia palapelejä, jotka vaativat pelaajalta älyä ja sorminäppäryyttä. Kehitettävän valokuvan lopputulos riippuu pelaajan kyvystä hahmottaa ja ratkaista palapelejä.

Pelin edetessä tutuksi tulevat valokuvavedostamisen eri vaiheet, pimiössä käytettävät välineet sekä suomalaiset valokuvaajat ja heidän teoksensa. Kaikki pelin valokuvat kuuluvat Suomen valokuvataiteen museon kokoelmiin. Mukana on mm. Arno Rafael Minkkisen, Caj Bremerin, Elina Brotheruksen, Ismo Höltön ja Pentti Sammallahden kuvia.

Darkroom Mansion on suunniteltu ja toteutettu yhteistyössä Aalto-yliopiston pelisuunnittelun koulutusohjelman opiskelijoiden kanssa. Pelin päätekijät ovat olleet Cristian Diaz (pelin pääohjelmoija), Salla Vasenius (graafinen suunnittelu), Can Uzer (äänisuunnittelu) ja Niklas Kullström (projektipäällikkö). Konsultointiapua antoivat Supercellin pelisuunnittelija Stefan Engblom, Aalto-yliopiston pelisuunnittelun koulutusohjelman opettaja Miikka Junnila ja Aalto-yliopiston median laitoksen lehtori Antti Ikonen. Mukana pelin testauksessa on ollut helsinkiläisiä peruskouluja.

Peli on saanut Museoviraston innovatiivisiin hankkeisiin tarkoitetun avustuksen. Pelihankkeen tarkoituksena on ollut kehittää 7–14-vuotiaille ala- ja yläkoululaisille uudenlainen ja innovatiivinen mobiilipeli, joka kasvattaa nuoren sukupolven tietoisuutta valokuvakulttuurista ennen digitaalista aikakautta. Samalla Suomen valokuvataiteen museo tuo kokoelmiaan uudella tavalla erilaisten verkkoyleisöjen saavutettavaksi. Prototyyppien kehittelyn tuloksena syntyi Darkroom Mansion -peli, jossa pääosassa on hauskuus ja mukaansatempaavuus.

Darkroom Mansion on ladattavissa ilmaiseksi iOS-laitteille App Storesta sekä Android-laitteille Google Play Storesta.

 

Tervetuloa kuulemaan lisää pelin suunnittelusta, kehittämisestä ja prosessin aikana opituista kokemuksista Suomen valokuvataiteen museoon keskiviikkona 11.10. klo 9.30–11.

Paikalla pelin tekijätiimistä Salla Vasenius ja Niklas Kullström sekä Suomen valokuvataiteen museon väkeä.

 

Ilmoittautuminen ja lisätiedot:
Noora Palomäki
noora.palomaki@fmp.fi

 

Lataa Darkroom Mansion älylaitteelle: App Store (iOS) tai Google Play (Android)

Darkroom Mansion Facebookissa

Darkroom Mansion Instagramissa

@darkroommansion #darkroommansion

Darkroom Mansion

Suomen valokuvataiteen museon ja Aalto-yliopiston pelisuunnittelun opiskelijoiden yhteistyönä syntynyt mobiilipeli Darkroom Mansion perehdyttää lapset ja leikkimieliset pimiötyöskentelyyn. Pelin edetessä tutuksi tulevat valokuvavedostamisen eri vaiheet, pimiössä käytettävät välineet sekä suomalaiset valokuvajaat ja heidän teoksensa. Kaikki pelissä esiintyvät valokuvat kuuluvat Suomen valokuvataiteen museon kokoelmiin.

Suomen valokuvataiteen museo

Käyntiosoite: Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, 00180 Helsinki

Postiosoite: Tallberginkatu 1 C 85, 00180 Helsinki 

Sähköposti: fmp@fmp.fi

Näyttelyinfo: 09 6866 3621

Toimisto: 09 6866 360 (ti–pe 9–15)

Tietopalvelu: Kysy museolta

Aukioloajat

Näyttelyt ovat avoinna
ti–su 11–18, ke 11–20
ma suljettu

Pääsyliput

Liput: 10 / 5 €

Alle 18-vuotiaille ilmainen sisäänpääsy.

Museokortilla vapaa pääsy!

Ilmainen sisäänpääsy joka kuun viimeinen ke klo 17–20.

Seuraa meitä

Facebook
Instagram
Twitter

Tilaa museon uutiskirje sähköpostiisi

Museon blogi

 

Yhteistyössä

Pro Av Saarikko Oy