Chilen sotilasvallankaappausta 50 vuotta sitten Suomeen paennut Adolfo Vera tutkii taiteessaan valtaa ja liikkumista omien kokemustensa kautta

minun-helsinki_1977_yksityiskohta.jpg

Adolfo Vera: Jos en minä, niin kuka?
15.9.2023-7.1.2024
Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, Helsinki

Median vierailuaika syysnäyttelyihin to 14.9.2023 klo 11–12. RSVP jaakko.laasanen@fmp.fi

Vuonna 1970 Chilessä astui valtaan ensimmäinen demokraattisesti valittu sosialistipresidentti Salvador Allende, minkä myötä ilmoille nousi toivo oikeudenmukaisemman yhteiskunnan rakentamisesta. Syyskuun 11. päivänä vuonna 1973 sotilasjuntta nousi verisesti valtaan ja aiheutti presidentti Allenden kuoleman. CIA:n tukema juntta vangitsi leireihin ja tappoi tuhansia Allenden hallintoa tukeneita ihmisiä. Suomessa sotilasvallankaappaus järkytti suuresti, ja solidaarisuudesta chileläisiä kohtaan muodostui sukupolvikokemus. Vuosina 1973–1977 Chilestä saapui Suomeen maan ensimmäiset poliittisella päätöksellä vastaanotetut ulkomaalaiset pakolaiset. Yksi näistä 182 pakolaisesta oli Adolfo Vera.

Adolfo Veran (s. 1955) näyttely Jos en minä, niin kuka? on läpileikkaus Veran valokuvista vuosilta 1977–2023 sekä näistä koostuvista installaatioista. Syvästi henkilökohtainen näyttely esittää taiteilijan itsensä sekä liikkumaan pakotettuna vallan kohteena, että vapaaehtoisen liikkumisen ja vallan käyttäjänä. Vera on dokumentoinut chileläisten pakolaisten elämää Suomessa, ja kuvannut samalla omaa kokemustaan Suomeen integroitumisen vaikeudesta. Näyttelyssään Vera esittelee maahanmuuton luonnollisuutta ja pitkää historiaa rinnastamalla muun muassa oman elämäntarinansa Ruotsiin muuttaneiden siirtosuomalaisten kohtaloon. Veran mukaan liike on määrittävä osa elämää: Ihmiset ovat aina liikkuneet ja muuttaneet – maalta kaupunkiin, maasta toiseen, rajojen yli – muun luonnon tavoin selviytymisen vuoksi.

Näyttely käsittelee myös valokuvaajan etiikkaa ja siihen liittyviä toiseuttavia vallan rakenteita, joiden myötä toinen ihminen muuttuu objektiksi. Vera kohdistaa kriittisen katseen kuviinsa 1970- ja 80-lukujen Algerian matkoilta. Vera on valinnut kolme kuvaa, jotka hän on ottanut toisista, itselleen tuntemattomista henkilöistä ilman lupaa. Vera kokee ottaneensa kuvat ilman kunnioitusta kuvattavia kohtaan – kertoakseen tarinaa, jonka on itse kuvitellut kuvaustilanteeseen. Teokseen kuuluu myös Veran muita Algerian kuvia esittelevä portfolio, jota ei voi avata – se on liimattu kiinni.

Adolfo Veralle toivo elää synkässäkin todellisuudessa. Lapset ja heidän edustamansa tulevat sukupolvet merkitsevät taiteilijalle samalla tavoin mahdollisuutta paremmasta tulevaisuudesta, kuin Allenden valinta aikanaan Chilessä. Hän näkee lapsissa luovuuden, joka kertoo ihmisten kyvystä ajatella ja rakentaa maailmaa toisin.

Jos en minä, niin kuka? on tutkielma ihmiskuntaa määrittävistä vallan rakenteista. Näyttelyssä Adolfo Vera kysyy useaan kertaan: Miten minä asetun yhteiskunnan osaksi? Mitä valtaa minulla on ja miten sitä käytän? Millaista valtaa valokuvaaja käyttää ja miten valokuva itsessään on osa vallan rakenteita? Vaihtaessaan perspektiiviä yksilöstä yhteiskuntaan, ihmisestä ihmisyyteen ja itsestä toiseen, Vera kysyy yhä uudestaan katsojalta sekä itseltään saman kysymyksen: jos teen näin, miten se vaikuttaa maailmaan – ja jos en tee, niin kuka sitten tekee?

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:
Jaakko Laasanen
viestintäasiantuntija, Suomen valokuvataiteen museo
jaakko.laasanen@fmp.fi

Kuva: Adolfo Vera: yksityiskohta teoksesta Minun Helsinki, 1977.