Kehosi muuttaa kaiken -näyttely kertoo trans- ja queeryhteisöjen kauneudesta, rakkaudesta ja hyvinvoinnista

coyote_park_divinely_protected_web.jpg

Roza Ahmad, Coyote Park, Iida Valmé: Kehosi muuttaa kaiken
22.4.-27.8.2023
Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, Helsinki
Median vierailuaika näyttelyyn pe 21.4.2023 klo 10–11.

Näyttelyssä Kehosi muuttaa kaiken on esillä kolmen taiteilijan, Roza Ahmadin, Coyote Parkin ja Iida Valmén teoksia, jotka kertovat jaetun vastarinnan iloista, sekä trans- ja queeridentieettien suhteesta valokuvaan. Näyttely avaa uuden galleriatilan museon kellarikerroksessa.

Näyttely tarkastelee tarinankerronnan roolia trans- ja queerelämää mahdollistavana voimavarana. Toisen elämän näkeminen valokuvien kautta voi auttaa ihmistä löytämään itsensä. Erityisesti marginalisoidussa asemassa eläville tällainen voi olla käänteentekevää – kuvien ja tarinoiden kautta marginalisoidut voivat nähdä, että heidän kaltaisiaan on olemassa, ja on aina ollut. Parhaimmillaan ne mahdollistavat ymmärryksen siitä, että monenlaiset kehot ja identiteetit voivat olla rakastettuja, hyvinvoivia ja juhlittuja.

Tänä päivänä kulttuurissa tapahtuneet muutokset ja sosiaalisen median alustat ovat mahdollistaneet marginalisoitujen kokemusten jakamisen maailmanlaajuisesti. Esiin nousee tarinoita, jotka kertovat muustakin kuin trans- ja queerelämään liittyvistä vaikeuksista. Kuvat ja tarinat lisäävät ymmärrystä elämän monipuolisuudesta ja mahdollisuuksista.

Ahmadin, Parkin ja Valméen teokset kertovat siitä kauneudesta, rakkaudesta ja hyvinvoinnista, mitä trans-ja queeryhteisöt pitävät sisällään. Tällaisten yhteisöjen järkkymätön olemassaolo luo itsessään radikaaleja muutoksia niitä tukahduttaviin rakenteisiin.

Näyttelyn on kuratoinut Suomen valokuvataiteen museon kuraattori Orlan Ohtonen.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:

Jaakko Laasanen
viestintäasiantuntija, Suomen valokuvataiteen museo
jaakko.laasanen@fmp.fi

Kuva: Coyote Park: Divinely Protected, 2022.