Länsimaisen ja japanilaisen kulttuurin yhteentörmäystä tallentaneen Daido Moriyaman kuvat ensimmäistä kertaa esillä Suomessa. Laaja retrospektiivi avautuu Valokuvataiteen museo K1:ssä maaliskuussa

daido185_md_00372_148mm_227mm_jpeg_s.jpg

Daido Moriyama: Retrospektiivi
8.3. - 2.6.2024
Valokuvataiteen museo K1, Kämp Galleria, Mikonkatu 1, Helsinki

Median vierailuaika näyttelyyn to 7.3. klo 11–12.
RSVP miia@juni.fi / 040 519 2199

Daido Moriyama on valokuvauksen edelläkävijä, joka uudisti katuvalokuvauksen haastamalla status quon ja hylkäämällä perinteiset normit. Hänen kuvansa toivat esiin niin yhteiskunnallisia ristiriitoja kuin tavallista elämää maailman metropoleissa. Hän karsasti taiteen dogmatismia ja korosti sen sijaan valokuvauksen saavutettavuutta ja toisinnettavuutta sen radikaaleimpina voimavaroina.

Moriyama sodanjälkeisen Japanin muutoksen peilinä

Moriyama syntyi Ikedassa, Osakassa vuonna 1938 ja kasvoi sodanjälkeisessä Japanissa. Toisessa maailmansodassa kärsimänsä tappion jälkeen Japani oli USA:n armeijan miehityksen alaisena, mikä toi mukanaan ripeän länsimaistumisen ja taloudellisen murroksen. Moriyama taltioi japanilaisen perinteen ja länsimaisten vaikutteiden yhteentörmäyksen, joka teki hänen valokuvistaan peilin nopeaan muutoksen aikakauteen.

Moriyamaan vaikuttivat syvästi amerikkalaiset taiteilijat, kuten Andy Warhol ja William Klein, sekä kirjailija ja runoilija Jack Kerouac. Heidän vaikutuksensa näkyy hänen rohkeassa suhtautumisessaan valokuvaukseen, jossa hän myös toi näkyville kapitalistisen yhteiskunnan ristiriitoja. Moriyama kuvasi supermarketin hyllyjä täynnä säilykkeitä ja muita tuotteita. Nämä 70-luvun sumeat ja pimeät kuvat ovat kaukana Andy Warholin värikkäistä keittotölkeistä. Moriyaman kuvat herättävät mielikuvia hillittömästä amerikkalaistamisesta ja perinteisen japanilaisen elämäntavan hajoamisesta. Näissä kuvissa kiteytyi hänen are, bure, boke -tyylinä tunnettu ainutlaatuinen estetiikkansa, joka tarkoittaa japaniksi rakeista, sumeaa ja epätarkkaa. Tämä tyyli teki pesäeron journalistiseen tarkkuuteen ja tarjosi monitulkintaisemman ja omakohtaisemman näkökulman maailmaan.

Laajassa retrospektiivissä esitellään Moriyaman ura 60-luvulta nykyhetkeen

Valokuvataiteen museo K1:ssä avautuva retrospektiivi keskittyy Moriyaman laajan ja tuotteliaan uran eri hetkiin – alkaen hänen varhaisista töistään japanilaisille aikakauslehdille, kiinnostuksesta amerikkalaista miehitystä kohtaan ja sitoutumisesta fotorealismiin aina 1980- ja 1990-luvun ajanjaksolle, jolloin Moriyama toipui hiljalleen luovasta ja henkilökohtaisesta kriisistä. Hänen myöhempään tuotantoonsa kehittyi visuaalista runollisuutta, jonka kautta hän käsitteli identiteettiään sekä valokuvauksen, muistin ja historian olemusta. Moriyama myös innostui uudestaan katuvalokuvauksesta ja kuvasi satoja kilometrejä Tokiota, New Yorkia, Pariisia, Lontoota ja monia muita kaupunkeja.

Moriyama on kuuluisa rouheista mustavalkokuvistaan, mutta hän ei kaihtanut myöskään värejä ja digitaalivalokuvausta, sillä nämä olivat sopivia työkaluja nykypäivän kulutusyhteiskunnan kuvaamiseen.

Näyttelyn on kuratoinut Thyago Nogueira, Instituto Moreira Salles.

Lisätiedot, kuvat ja haastattelupyynnöt

Miia Koski, miia@juni.fi, 040 519 2199

Kuvatiedot: © Daido Moriyama, Daido Moriyama Photo Foundation.