duane-michals-meryl-streep-1975.jpg

Valokuvataiteen museo K1, Mikonkatu 1, Helsinki
Molempien näyttelyiden pressitilaisuus to 16.2. klo 11–12
RSVP martta@juni.fi / 040 5284818

Valokuvataiteen museo K1:ssä aukeaa kaksi identiteettiä potrettikuvan kautta käsitelevää näyttelyä. Duane Michals on yksi maailman tunnetuimpia potrettikuvaajia, jonka kuvattavaksi julkisuuden henkilöt jonottivat. Malimania on helsinkiläisten Salma Jaman ja Nadir Mohamudin muotibrändi, joka nousi pohjoismaista ja Afrikan maiden kulttuureita yhdistävällä street style -kuvasarjalla kansainväliseksi puheenaiheeksi.

Duane Michals - Muotokuvaaja

Duane Michals (s.1932) on kuvannut yli 50 vuoden ajalta satoja julkisuuden henkilöitä, joihin hän oli tutustunut työskennellessään lehtivalokuvaajana mm. Voguessa ja Life:ssa sekä ystävänsä Andy Warholin kautta New Yorkissa. Yksi tunnetuimmista potreteista on Meryl Streepin nuoruudenkuva vuodelta 1975, jolloin Streep oli vielä täysin tuntematon näyttelijä, eikä ollut tehnyt vielä ainuttakaan elokuvaa. Michals sen sijaan oli jo 1970-luvulla yksi New Yorkin tunnetuimmista ja kysytyimmistä potrettikuvaajista. ”Pyysin Streepiä tanssimaan ja hän oli yhtä säteilevä ja iloinen kuin kuva näyttääkin”, Michals kertoo. Vaikka Streep nousi kuuluisuuteen, toista kuvaa ei koskaan tullut, Michals ei nimittäin koskaan kuvannut samaa henkilöä kahdesti. Streepin kuvan lisäksi näyttelyssä on esillä mm. Robin Williamsin, Barbra Streisandin, Tilda Swintonin, Susan Sontagin, Maya Angeloun ja Eartha Kittin muotokuvat.

Lehtivalokuvaajan työn ohessa Michals kehitti omaa taiteellista uraansa, joka sai inspiraationsa surrealistisesta taiteesta kuten René Magrittesta ja James Joycesta. 1960-luvulta alkaen Michals oli muokannut kuviaan analogisesti, ja sen kautta myös muokannut valokuvan kertomaa tarinaa. Vuonna 1974 Michals rikkoi toisen valokuvaan liittyvän tabun ryhtymällä kirjoittamaan valokuviinsa omia ajatuksiaan. ”Valokuvan traditioon kuuluu ajatus, että kuvan on tultava toimeen omillaan, kertoen tarvittavan informaation ilman tekstiä”, Valokuvataiteen museon kuraattori Orlan Ohtonen kertoo. ”Michalsia kiinnosti kuitenkin se, mitä hän pystyisi kertomaan mielensä liikkeistä kuvan ja tekstin yhdistelmällä. Tämä tekniikka mullisti ihmisten ajatuksia taiteen tarinankerronnasta ja asetti Michalsin kuvasarjojen kanssa eräänlaiseen uranuurtajan rooliin. Michalsin kuvasarjoja yhdistää mysteeri, unenomaisuus, muutokset ja yllätykset.”

Michalsin kuvasarjat eivät kerro tarinoita loppuun, vaan suuri osa niiden sisällöstä tapahtuu aina katsojan mielessä. ”Mielestäni valokuvaajan tehtävänä ei ole kertoa jotain, mitä jo tiedämme”, Michals toteaa ”Oma tehtäväni on yllättää ja hämmentää. Pidän yllättämisestä.”

Malimania - Juuriemme jäljillä

Malimania on helsinkiläinen muotibrändi jota vetävät Nadir Mohamud ja Salma Jama. ”Kasvoimme Suomessa, jossa mainoksissa tai muotikuvissa ei usein näkynyt meidän tyyppisiämme ihmisiä”, Nadir Mohamud sanoo. ”Samaan aikaan ympärillämme oli todella muotitietoisten ja lahjakkaiden valokuvaajista, vaikuttajista ja muotisuunnittelijoista koostuva nuorten ihmisten yhteisö.”

Elokuussa 2020 Malimania kuvasi ensimmäiset omat editorial-kuvaukset ja julkaisi kuvat Instagrammissa. Vastaanotto oli mullistava. Innostunutta ja positiivista palautetta tuli kaikista maanosista ja muun muassa maailman merkittävin street fashion -julkaisu Hypebeast julkaisi Malimanian kuvia. Malimania on tehnyt myös yhteistyötä Afrikan mantereen eri kulttuureista ammentavan kulttibrändi Daily Paperin kanssa. K1:n näyttely jatkaa Malimanian ideaa omien juurien ja oman identiteetin etsimisestä valokuvan, muodin ja taiteen keinoin. ”Malimanian idea on rohkaista ihmisiä tiedostamaan taustansa ja näkemään eri kulttuurien yhdistäminen vahvuutena.” Mohamud sanoo. Malimania julkaisee ensimmäisen vaatemallistonsa keväällä 2023. Näyttelyn kuvat ovat kuvanneet Hayley Lê ja Salamata Mboup.

Lisätiedot & haastattelupyynnöt:
Martta Louekari
puh. 040 5284818
martta@juni.fi

Ylempi kuva: Duane Michals: Meryl Streep, 1975.

Alempi kuva: Salamata Mboup (@sala.mboup), Malimania, 2020.