Näkisinkö värit eri tavalla -näyttely jatkaa Valokuvataiteen museon Kapinoiva keho -sarjaa

20240112-dsc_0618.jpg

Näkisinkö värit eri tavalla?
Naomi Holopainen, Wanda Holopainen, Priscilla Osei
5.4.–2.6.2024
Suomen valokuvataiteen museo, Etsin-galleria (0. krs.),
Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, Helsinki

Median vierailuaika näyttelyyn to 4.4. klo 15–16.
RSVP jaakko.laasanen@fmp.fi

Taiteilijat Naomi Holopainen, Wanda Holopainen ja Priscilla Osei työskentelevät taiteen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden risteymissä. Näkisinkö värit eri tavalla -näyttelyssä he tutkivat yksityisyyden ja julkisuuden välimaastoa sekä näkyvyyden ja näkymättömyyden yhtymäkohtia.

Esitettäessä epäyhdenvertaisuuteen pohjaavia tarinoita, on tasapainoiltava jatkuvasti sen välillä, mitä kannattaa paljastaa, ja mitä jättää kertomatta. Yksityisen ja julkisen välinen raja voi muodostua esimerkiksi selviytymisen strategioista tai sensuurista. Sanallinen viestintä voidaan kuitenkin ylittää, ja kun piilotettu muutetaan kuviksi, voi siitä tulla jaettu kokemus.

Teoksissa taiteilijat pohtivat, mitä voidaan kommunikoida hiljaisuuden, rakenteellisen vaientamisen ja tarinoiden poispyyhkimisen keskellä. Tärkeitä yhtymäkohtia tässä kaikessa ovat turvan, luottamuksen ja yhteyden löytämisen teemat. Näyttely on valittu esitettäväksi avoimen haun kautta, jonka teema tänä vuonna on Kapinoiva keho. Taiteilijat korostavat, että normittava katse näkee marginaaliset kehot herkästi kapinallisina. Vastapainoksi tarvitaan tiloja, joissa tällaiset kehot voivat levätä ja rentoutua, ja joissa todellisuus määritellään uudelleen. Näissä tiloissa luodaan ihmisten välisiä yhteyksiä ilman yhteiskunnan asettamia olettamuksia ja kyseenalaistetaan normeja. Tällaiset tilat syntyvät yhteen tulemisen myötä.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:
Jaakko Laasanen