Näyttely, joka kertoo valokuvasta kaiken – Valokuvataiteen museon ensimmäinen pysyvä näyttely Etsin avautuu 27.1.

etsin_logo_fin.jpg

Etsin
Näyttely avoinna 27.1.2023 alkaen.
Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, Helsinki

Pressitilaisuus to 26.1.2023 klo 10–11. RSVP jaakko.laasanen@fmp.fi

Suomen valokuvataiteen museo saa kautta aikojen ensimmäisen pysyvän näyttelynsä, kun näyttely Etsin avautuu museon uusissa tiloissa Kaapelitehtaan kellarikerroksessa 27. tammikuuta.

Etsin tutkii valokuvaa laajasti, monipuolisesti ja uteliaasti. Valokuvan menneisyys on läsnä museon kokoelmissa ja osassa näyttelyistä, kun taas valokuvan nykyisyys muuttuu koko ajan. Nykyhetkessä valokuva on läsnä lähes kaikkialla ja lähes kaikki ovat nyt kuvaajia. Vaikka Etsin on pysyvä näyttely, sen sisällöt päivittyvät tulevaisuudessa tarpeen mukaan. Museo haluaa olla yleisöilleen luotettava ja ajatuksia herättävä kumppani, joka auttaa hahmottamaan muuttuvaa, kuvien täyttämää maailmaa.

Etsin katsoo valokuvan ja todellisuuden erityistä suhdetta monesta eri näkökulmasta. Koska valokuva syntyy mekaanisen laitteen avulla ja tallentaa kohteensa tietyssä hetkessä ja paikassa, se saa meidät uskomaan näkemäämme. Toisaalta kuvia on aina myös muokattu – niiden avulla voi valehdella ja johtaa harhaan. Kesällä 1963 Suosikki-lehden lukijat hämmästelivät leikkaa-ja-liimaa-tekniikalla toteutettuja kuvamanipulaatioita Elvis Presleystä Helsingissä. Nyt kuvia tuottavat tekoälyt ovat päivä päivältä kyvykkäämpiä luomaan uskottavia ”valokuvia” tilanteista, joita ei koskaan tapahtunut.

Valokuvia käytetään niin vallan ja vaikuttamisen kuin vastarinnankin välineinä. Mainonnan palveluksessa valokuvat ovat luoneet tähtiä ja myyneet tuotteita, ideologioita ja elämäntapoja. Lavastetut propagandakuvat voivat lujittaa vallanpitäjien asemaa, ja todellisuuden näyttäminen on usein tehokas poliittisen aktivismin muoto. Kuvaamisella on myös suoria vallan muotoja: kasvojentunnistusteknologia on mahdollistanut toisinajattelijoiden ja vähemmistöjen valvonnan ja vainon Kiinassa.

Valokuvaus on mahdollistanut myös uudenlaisia tapoja nähdä ja ilmaista. Mikroskooppiset kuvat mullistivat ihmisen rajalliseen näkökykyyn perustuneen käsityksemme maailmasta. Ensimmäinen valokuvataiteen suuntaus piktorialismi ilmaisi taiteilijan omaa kokemusta siihen asti objektiivisena pidetyn valokuvan avulla. Internetin kaikkialle ulottuva katse tarjosi Bellingcat-verkostolle kuvatodisteet Venäjän armeijan osallisuudesta Malaysian Airlinesin matkustajakoneen alas ampumisessa 2014.

Kokemusten tallentajana ja välittäjänä valokuva on lyömätön. 1800-luvun porvaristo halusi muotokuvia itsestään ja janosi eksoottisia matkakuvia maailman ihmeistä. Edullisten ja helppokäyttöisten kameroiden tultua markkinoille alkoi negatiiveille tallentua myös spontaaneja arkisia hetkiä. Nyt arjen kuvat ja matkamuistot jaetaan lähipiirille tuoreeltaan sosiaalisessa mediassa.

Näitä ja monia muita aiheita käsittelevä Etsin on laaja näyttely valokuvista, valokuvaajista ja valokuvien käyttäjistä. Etsin tarjoaa mahdollisuuden löytää valokuvasta uusia ajatuksia ja oivalluksia, ja lupaa yllättää jokaisen kävijänsä jollain tavalla.

bruno1.jpg

Kuva: Still-kuva teoksesta Bruno Caldas: Supervision, 2023. Kamera leijailee tekoälyn ryhmittelemässä kuvapilvessä, joka koostuu 12864 digitoidusta Valokuvataiteen museon kokoelmakuvasta.

Lisätiedot:
Jaakko Laasanen, viestintäasiantuntija, Suomen valokuvataiteen museo