Suomen valokuvataiteen museolle merkittävä kokoelmalahjoitus

Suomen ensimmäinen harrastajavalokuvaajien yhdistys, vuonna 1889 perustettu Amatörfotografklubben i Helsingfors (AFK), on lahjoittanut valokuvakokoelmansa Suomen valokuvataiteen museolle. Sopimuksen allekirjoittivat 2.4.2024 Kaapelitehtaalla museonjohtaja Anna-Kaisa Rastenberger yhdessä AFK:n hallituksen edustajien Johan Sundströmin ja Birgitta Immerthalin sekä lahjoitusneuvotteluihin osallistuneen AFK:n entisen puheenjohtajan Catarina Söderströmin kanssa. AFK:n kokoelmaa on säilytetty deponointina museon tiloissa jo vuodesta 1985.

”Olemme Valokuvataiteen museolla valtavan iloisia siitä, että tämän kansainvälisesti merkittävän kokoelman pitkäaikaissäilytys on nyt turvattu. AFK:n kokoelman siirtyminen pysyvästi museon kokoelmiin takaa myös tuleville sukupolville ja tutkijoille mahdollisuuden inspiroitua tästä kiehtovasta osasta suomalaisen valokuvauksen historiaa”, Rastenberger kommentoi.

Monipuolinen kokoelma taidetta ja harrastajakulttuurin vaalimista

AFK:n kokoelma on kokonaisuutena ainutlaatuinen läpileikkaus valokuvataiteen eri vaiheista Suomessa. AFK:n toiminta loi puitteet keskustelulle valokuvasta vakavasti otettavana taiteellisena ilmaisukeinona. AFK järjesti myös Suomen ensimmäiset valokuvataiteen näyttelyt Ateneumissa 1903 ja 1907.

Kokoelma oli tärkeässä osassa esimerkiksi Valokuvataiteen museon monivuotisessa Piktorialismi-tutkimushankkeessa. Kansainvälisestikin uniikin piktorialistisen kokonaisuuden kokoelman sisällä muodostavat Wladimir Schohinin yli 100 hätkähdyttävää autochrome-värikuvaa 1910-luvulta. Piktorialismin lisäksi AFK:n kokoelmat havainnollistavat mm. valokuvan varhaista dokumentarismia ja eri modernististen suuntausten kirjoa uusasiallisuudesta fotografiikkaan ja abstraktiin valokuvaukseen. Monet suomalaisen valokuvauksen 1900-luvun tunnetuimmista tekijöistä, kuten Daniel Nyblin, Nikolai Leibowitsch, Harald Rosenberg, Claire Aho, Rafael Roos tai Caj Bremer, ovat olleet AFK:n jäseniä.

Valokuvataiteen tyylihistoriallisen moninaisuuden lisäksi AFK:n kokoelma tarjoaa laaja-alaisen katsauksen valokuvaukseen kunnianhimoisena harrastuksena Suomessa. AFK:n tuottamat asiakirjat, jäsenille tilattu kirjallisuus ja järjestötoiminnan kattava kuvallinen dokumentointi muodostavat yhden suomalaisen valokuvahistorian tutkimuksen keskeisistä aineistoista.

Historia ja tulevaisuus

AFK:n kokoelma on karttunut tasaisesti sen yli satavuotisen historian ajan. Lahjoitushetkellä kokoelmaan kuuluu yli 4000 valokuvaa 1880-luvulta 2000-luvulle. AFK:n toiminta jatkuu yhä elinvoimaisena. AFK ja SVM ovatkin sopineet, että kokoelmaa on mahdollista päivittää myös AFK:n nykytekijöiden osalta. AFK:lle lahjoitus merkitsee ennen kaikkea jatkuvuutta:

”AFK:n kokoelma kattaa Suomen koko valokuvaushistorian ja olemme erittäin iloisia siitä, että kokoelma säilyy jatkossakin museon ammattitaitoisessa hoidossa ja kuvia konservoidaan sitä mukaa kun tarve vaatii. Näin 135-vuotias valokuvaushistoriamme säilyy myös tuleville sukupolville hyväkuntoisena”, Söderström, Sundström ja Immerthal toteavat.

afk-tiedotekuva.jpg

Kuvassa vasemmalta AFK:n hallituksen edustajat Birgitta Immerthal ja Johan Sundström, museonjohtaja Anna-Kaisa Rastenberger, AFK:n entinen puheenjohtaja Catarina Söderström, SVM:n kokoelma-amanuenssi Max Fritze ja kokoelmaintendentti Anni Wallenius. Kuva: Virve Laustela / SVM.

Kuvia AFK:n kokoelmista

d1985_9_716.jpg

Daniel Nyblin: Omakuva, 1895. Amatörfotografklubben i Helsingfors -kokoelma, Suomen valokuvataiteen museo. D1985:9/716

d1985_9_660b.jpg

Harry Hintze: AFK:n vuosikokous hotelli Kämpissä, 1896. Amatörfotografklubben i Helsingfors -kokoelma, Suomen valokuvataiteen museo. D1985:9/660b

d1985_9_400.jpg

Wladimir Schohin: Autochrome, 1910-luku. Amatörfotografklubben i Helsingfors -kokoelma, Suomen valokuvataiteen museo. D1985:9/400.

d1985_9_1015.jpg

Allan Grönvall: Forwards, 1958. Amatörfotografklubben i Helsingfors -kokoelma, Suomen valokuvataiteen museo. D1985:9/1015.

Lisätietoja:

Anni Wallenius