Tunteita manipuloiva näyttely, Maija Tammen Empatiakone avautuu Valokuvataiteen museossa 31.3.

maija-tammi-yksityiskohta-teoksesta_hulda-amplilli-2023_1.jpeg

Maija Tammi: Empatiakone
31.3.–27.8.2023
Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, Helsinki

Pressitilaisuus to 30.3.2023 klo 11–12. RSVP jaakko.laasanen@fmp.fi

In the 21st century, feelings, not facts, are the new truth. -- Feelings now have the primacy in our society and are taken seriously, whereas facts are readily dismissed or even disputed.
- Ariane Koek, esseessä Out of Our Minds, 2020.

Valokuvataiteen museon Kaapelitehtaan tiloissa avautuva taiteilija ja taiteen tohtori Maija Tammen (s.1985) näyttely Empatiakone tutkii kykyämme tuntea ja sitä, miten opimme tuntemaan. Kolmesta uudesta ja suurikokoisesta installaatiosta koostuva näyttely pohtii, miksi tunteita tulee kuunnella ja ymmärtää, mutta miksi niihin ei kannata täysin luottaa. Empatiakoneessa ihmisenkaltaistaminen, eli inhimillisten piirteiden näkeminen muissa eläimissä ja olioissa on laskelmoitua, ja ensimmäinen silmäys saattaa viedä harhaan.

maija-tammi-yksityiskohta-teoksesta_hulda-amplilli-2023_2.jpeg

Hulda & Lilli -installaatiossa näyttelyvieraita pyydetään valitsemaan kahden käytävän välillä. Yksi käytävä esittelee päähenkilö Lillin ja toinen keskushahmo Huldan. Lopuksi Huldan ja Lillin tarinat yhtyvät kohtalokkain seurauksin. Installaatio leikittelee niin perinteisellä tarinankerronnalla kuin luontodokumenteille ominaisella tunnekuljetuksella. Luontodokumentit vaikuttavat voimakkaasti etenkin tunteisiin, ja niiden tiedollinen anti on usein pienempää kuin ajattelemme. Hulda & Lilli -teos kutsuu näyttelykävijän kuvittelemaan, samaistumaan ja tuntemaan empatiaa samaan aikaan purkaen auki itse tunteiden rakentumista ja oppimista. Empatialla on käsitteenä usein positiivinen konnotaatio, mutta empatia voi myös huiputtaa.

maija-tammi-yksityiskohta-teoksesta_bathing-brains_kylpevat-aivot-2023_2.jpg

Kylpevät aivot -teos näyttää 8–12 viikon ikäisiä ihmisaivo-organoideja, jotka on kasvatettu tutkimustarkoituksiin Helsingin yliopiston neurotieteen tutkimuskeskus HiLIFEssa. Teoksessa pohditaan sitä, missä ja miten ihmisen ajattelu tapahtuu? Muinaiset egyptiläiset säilöivät kaikki elimet paitsi aivot, joita he pitivät pelkkänä kallon täytteenä. 1600-luvulle asti Euroopassa ajateltiin, että ajattelu tapahtuu sydämessä. Varhaismodernismin jälkeen aivoja on yksiselitteisesti pidetty ajattelun tyyssijana, mutta ihmiskunta ei edelleenkään ymmärrä miksi yksi neuronikimppu tuottaa tietoisuuden ja toinen ei.

maija-tammi-yksityiskohta-teoksesta_octomom-2023.jpg

Octomom-teoksessa tutustutaan syvänmeren mustekalan munintaan. Octomom on Graneledone boreopacifica -mustekala, joka hautoi muniaan Monterey-kanjonissa Tyynellä valtamerellä 53 kuukauden ajan. Kyseessä on maailman pisin tiedetty haudonta-aika.

Näyttelyn avajaisissa torstaina 30.3. klo 18 julkistetaan pääteokseen perustuva kirja Hulda & Lilli (Kult Books).

Maija Tammen työskentelyä kuvaa halu tutkia asioita perin pohjin. Tammi työskentelee usein eri alojen tutkijoiden ja asiantuntijoiden kanssa. Näyttelyn pääteosta Hulda & Lilli Tammi on tehnyt yhdessä muun muassa kirjailija Juhani Karilan, biologi Joni Ollosen ja säveltäjä Charles Quevillonin kanssa. Maija Tammi on kansainvälisesti ansioitunut taiteilija, jonka teoksia on ollut näyttelyissä muun muassa Pariisissa, Berliinissä, Lontoossa, New Yorkissa, Sydneyssä ja Tokiossa.

Maija Tammi valmistui maisteriksi 2010 Tampereen yliopistosta pääaineenaan visuaalinen journalismi. Hän väitteli taiteen tohtoriksi Aalto-yliopiston Median laitokselta vuonna 2017 aiheenaan sairauden representaatiot valokuvataiteessa. Tammi on taiteilijaprofessori 2020–2024.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:

Jaakko Laasanen
viestintäasiantuntija, Suomen valokuvataiteen museo
jaakko.laasanen@fmp.fi

Kuva 1: Maija Tammi, yksityiskohta teoksesta Hulda & Lilli, 2023.

Kuva 2: Maija Tammi, yksityiskohta teoksesta Hulda & Lilli, 2023.

Kuva 3: Maija Tammi, yksityiskohta teoksesta Kylpevät aivot, 2023.

Kuva 4: Maija Tammi, yksityiskohta teoksesta Octomom, 2023.