Unohdettu valokuvataiteen uranuurtaja – Hilja Raviniemen ensimmäinen yksityisnäyttely avautuu Valokuvataiteen museossa

hilja-raviniemi-1970-suomen-valokuvataiteen-museon-kokoelma.jpg

Hilja Raviniemi: Sinisen kosketus
15.9.2023-7.1.2024
Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, Helsinki

Median vierailuaika syysnäyttelyihin to 14.9.2023 klo 11–12. RSVP jaakko.laasanen@fmp.fi

Hilja Raviniemi saavutti merkittävän aseman aikoinaan hyvin miesvaltaisella valokuvataiteen alalla. Kekseliäs pimiötaiteilija ei pitänyt elämänsä aikana ainuttakaan yksityisnäyttelyä. Nyt avautuva näyttely esittelee taiteilijan tuotantoa ennennäkemättömällä laajuudella.

Hilja Raviniemi (os. Nieminen, 1915–1973) omisti elämänsä valokuvataiteelle aikana, jolloin se oli Suomessa vielä pienimuotoinen ja miehinen ilmiö. Kameraseurojen ulkomaisista näyttelyistä saapuneet “Mr. Hilja Raviniemelle” osoitetut kirjeet paljastavat, että oletusarvoisesti valokuvataiteilija oli mies. Kovalla työllä Raviniemestä tuli merkittävä vaikuttaja suomalaisen valokuvataiteen kentällä ja ensimmäisenä naisena Suomen kameraseurojen liiton puheenjohtaja.

Raviniemi, joka oli ammatiltaan kemisti, oli kekseliäs pimiötaiteilija. Hän erottui 1960-luvulla preussinsinisillä vedoksillaan, jotka poikkesivat aikansa usein jyrkän mustavalkoisesta valokuvataiteesta. Työpaikka Helsingin yliopiston kuvalaitoksen laboranttina mahdollisti myös tiettävästi Suomen ensimmäiset taiteelliset röntgenkuvat. Raviniemen sadat säilyneet röntgenteokset muodostavat poikkeuksellisen kokonaisuuden suomalaisen valokuvataiteen historiassa. Hiottujen näyttelyvedosten rinnalle näyttelyssä nousevat Raviniemen uteliaasta ja huumorintajuisesta persoonallisuudesta kielivät kokeilut sekä kummalliset kissakuvat.

Hiljan aviomies, kemisti Eero Raviniemi (1911–1996) oli myös ansioitunut valokuvaaja ja värivalokuvauksen uranuurtajia Suomessa. Eeron kuoleman jälkeen Raviniemien valokuvakokoelma lahjoitettiin Suomen valokuvataiteen museolle.

"Kuva-arvosteluissa tulee aina joskus väitettyä, että näkymästä puuttuu jotakin. Itse ehdotan tavallisesti kissaa tätä puutetta täyttämään."
- Hilja Raviniemi

hilja-raviniemi-1963-1966-suomen-valokuvataiteen-museon-kokoelma-2.jpg