Valokuvataiteen museon ensimmäinen pysyvä näyttely Etsin avautuu Kaapelitehtaan upouusissa kellaritiloissa tammikuussa 2023

etsin_ennakkotiedotekuva_1.jpg

Suomen valokuvataiteen museo saa tammikuussa kautta aikojen ensimmäisen pysyvän näyttelynsä, kun näyttely Etsin avautuu museon uusissa tiloissa Kaapelitehtaan kellarikerroksessa. Osana näyttelyä avataan myös yleisön käytössä oleva työpajapimiö.

Tiedätkö, miten valokuvia manipuloitiin ennen Photoshopia? Montako valokuvaa otetaan päivittäin tai kuinka vastikään valokuvien määrä on kasvanut näin valtavaksi? Mitä on fossiloitunut valo? Mitä ensimmäinen Suomessa otettu valokuva esittää? Mikä oli maailman ensimmäinen Internetiin ladattu valokuva? Entä mitä yhteistä on dronekuvaajilla, instagrammaajilla ja kamerakeräilijöillä?

Etsin on monipuolinen ja laaja näyttely valokuvista, valokuvaajista ja valokuvien käyttäjistä. Näyttelyssä on esillä valokuvaa monessa muodossa taidevalokuvasta ylioppilaskuviin sekä esineitä museon kokoelmista. Etsin tarjoaa mahdollisuuden löytää valokuvasta uusia ajatuksia ja oivalluksia, ja lupaa yllättää jokaisen kävijänsä jollain tavalla.

Valokuvan käyttötavat, merkitykset ja sen materiaalinen pohja ovat edelleen alati muuttuvassa digikuvan ja verkkojakamisen murroksessa. Vaikka Etsin on pysyvä näyttely, sen sisällöt päivittyvät tulevaisuudessa tarpeen mukaan. Näyttely ja työpajapimiö mahdollistavat entistä monipuolisemmin valokuvan kokemisen ja tekemisen. Museo haluaa olla yleisöilleen luotettava, ajatuksia herättävä kumppani, joka auttaa hahmottamaan muuttuvaa, kuvien täyttämää maailmaa.

Etsin kutsuu pohtimaan omaa suhdetta valokuvaan sekä sitä, miksi ja miten valokuvat saavat meidät tuntemaan ja toimimaan. Se kutsuu kokemaan, mitä kaikkea valokuva voi olla.

etsin-logo-v1.jpg

etsin_ennakkotiedotekuva_2.jpg

etsin_ennakkotiedotekuva_3.jpg

Lisätiedot:
Jaakko Laasanen, viestintäasiantuntija, Suomen valokuvataiteen museo
jaakko.laasanen@fmp.fi

Kuvat:

Kuvapari 1

C. Chapiro, 1894 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma

Joel Karppanen: Martti ja Pepe, sarjasta Suomalainen pastoraali, 2017 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma

Kuvapari 2

Kuvaamo Julia Forsman, 1890-1916 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma