Valokuvayleisön suurtoive toteutuu, kun Me kaksi -näyttely esittelee Pentti Sammallahden parhaimmistoa lokakuussa Valokuvataiteen museo K1:ssä

helsinki-1982.jpg

Pentti Sammallahti: Me kaksi
13.10.2023–25.2.2024
Valokuvataiteen museo K1, Mikonkatu 1, Helsinki
Median vierailuaika näyttelyyn to 12.10. klo 11–12.
RSVP martta@juni.fi / 040 5284818

1960-luvun alkupuolella uransa aloittanut Pentti Sammallahti (s.1950) on ensimmäisiä suomalaisia valokuvaajia, joka on tehnyt elämäntyönsä valokuvataiteilijana. Sammallahden lokakuussa avautuva näyttely on yksi Valokuvataiteen museon kaikkien aikojen suurimmista yleisötoiveista.

Me kaksi -näyttely rakentuu 200:sta Pentti Sammallahden valokuvasta, joiden keskiössä on kahden olennon välinen jaettu ohikiitävä hetki. Olivatpa kyseessä rakastavaiset, lapset tai kaksi koiraa, Sammallahden kuvat kertovat kiintymyksestä, hellyydestä ja emotionaalisesta siteestä – siitä miten olemme kaiken elävän kanssa yhdessä tässä maailmassa. ”Taiteilijan teoksista kyllä aina näkee mistä taiteilija on kiinnostunut elämässä”, Sammallahti hymyilee.

Näyttelyssä on esillä Sammallahden ympäri maailmaa kuvaamia teoksia vuosilta 1964–2022. Kuville on ominaista yhtäaikainen vakavuus, lempeä huumori ja kaipuu. Matkustaminen on ollut osa Sammallahden tapaa työskennellä alusta saakka. ”Valitsen sattumanvaraisesti, minne menen enkä tee ennakkovalmisteluja. Pyrin aina löytämään uusia paikkoja, koska jotain erityistä on helpompi havaita, kun jossain muualla, poissa kotoa”, Sammallahti sanoo. ”Lähes aina parhaat kuvat eivät ole suunniteltuja tai odotusten mukaisia vaan sattumalta ja onnekkaasti saatuja.”

Sammallahti on tullut tunnetuksi myös äärettömän taitavasta pimiötyöskentelystään. Kaikki näyttelyn teokset ovat Sammallahden itse tekemiä, pimiössä vedostettuja hopeagelatiinivedoksia ja suurikokoisia digitaalisia pigmenttivedoksia. ”Vietän pimiössä huomattavasti enemmän aikaa kuin kuvatessa. Lopulliset rajaukset ja valinnat syntyvät vasta siellä”, Sammallahti sanoo.

Sammallahden kuvissa luonto piirtyy saumattomasti osaksi inhimillistä elämää. Kissat, koirat, varislinnut, hevoset – tietyt eläimet toistuvat kuvissa läpi vuosikymmenien ja maanosien. ”En ole oikea luontovalokuvaaja, siihen minulla ei ole riittävää asiantuntemusta”, Sammallahti toteaa, ”mutta aina mielelläni tarkkailen eläimiä ja valokuvatessani haaveilen niiden ominaisuuksista: tarkka näkö kuin haukalla, vainu kuin koiralla ja huomaamaton kuin kärpänen katossa. Ja totta kai minulla on aina joku herkkupala taskussa eläimille.”

Pentti Sammallahti

Sammallahti on kansainvälisesti huomioiduimpia suomalaisia valokuvaajia sekä moneen kertaan palkittu taiteen kunniatohtori. Hän on tehnyt pitkän uran myös valokuvataiteen opettajana Taideteollisessa korkeakoulussa vuosina 1974–1991, sekä julkaissut 25 valokuvataidekirjaa ja -kuvasalkkua. Hän on kehittänyt valokuvan erilaisia vedostamistapoja ja painojäljennösmenetelmiä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Martta Louekari
martta@juni.fi

Kuva: Pentti Sammallahtu: Helsinki, 1982.