Vihaa ja pilkkaa vääränlaista naiskehoa kohtaan – Haley Morris-Cafieron näyttely avautuu Valokuvataiteen museossa

Haley Morris-Cafiero: Tottelematon keho
24.11.2023–21.1.2024
Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, Helsinki
Etsin-galleria, 0. krs.

Median vierailuaika näyttelyyn to 23.11. klo 11–12. RSVP jaakko.laasanen@fmp.fi

anonymityisntforeveryone_a4.jpg

Haley Morris-Cafieron keho ei vastaa länsimaisen naiskauneuden ihannetta. Wait Watchers -kuvasarjassa hän dokumentoi performanssejaan, joissa on asettunut julkisessa tilassa katseen kohteeksi. Performanssien aikana otettuihin kuviin on tallentunut tuntemattomien ohikulkijoiden ilmeitä ja eleitä, joita on helppo tulkita pilkaksi Morris-Cafieron ulkonäköä kohtaan.

Taiteilija sai tuhansia vihaviestejä Wait Watchers -sarjan kuvista. The Bully Pulpit -kuvasarja on Morris-Cafieron visuaalinen vastaus internetkiusaajille, jotka pyrkivät rankaisemaan häntä naisen ulkonäkönormien rikkomisesta. Sarjassa Morris-Cafiero parodioi kahdenkymmenenviiden kiusaajan julkisia sosiaalisen median profiilikuvia: hän on pukeutunut humoristiseksi kopioksi kustakin kiusaajasta, vihaviestin kera.

speedoman_a4.jpg

Haley Morris-Cafierolle valokuvaus on aktivismin muoto, jonka avulla hän kamppailee syrjintää ja sosiaalista näkymättömyyttä vastaan. Tottelematon keho -näyttely kutsuu pohtimaan, kuinka kauneusihanteet määrittävät tapaamme nähdä ja olla näkemättä tiettyjä ihmisiä sekä sitä, miten kohtelemme heitä.

Haley Morris-Cafiero (s. 1974) on esiintyjä, taiteilija ja provokaattori, jonka työt ovat olleet laajasti esillä niin yksityis- kuin ryhmänäyttelyissä ympäri maailmaa. Morris-Cafiero on syntynyt Yhdysvalloissa. Hän asuu ja työskentelee nykyisin Englannissa.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:
Jaakko Laasanen
viestintäasiantuntija, Suomen valokuvataiteen museo
jaakko.laasanen@fmp.fi

Kuva 1: Haley Morris-Cafiero: Anonymity isn’t for Everyone, from the series Wait Watchers

Kuva 2: Haley Morris-Cafiero: Speedo Man, from the series The Bully Pulpit