Vuoden valokuvataidekirja 2022 -palkinnon finalistit on valittu

kirjapalkinto22_l8a0139.jpg

Valokuvataiteilijoiden liitto ja Suomen valokuvataiteen museo jakavat Vuoden valokuvataidekirja -palkinnon tänä vuonna jo kuudetta kertaa. Ehdotuksia palkinnoksi tuli yhteensä 30 hakemusta, joista jatkoon valittiin neljä teosta.

Vuoden Valokuvataidekirja -palkinnon raati piti vuonna 2022 julkaistujen kirjojen tasoa erittäin korkeana. Viime vuoden kirjoissa huomiota kiinnitti erityisesti se, että muodon ja sisällön yhteistoiminta oli tarkkaan harkittu, ja kuva ja teksti tukivat toisiaan erinomaisesti. Kirjaformaatti nähdään entistä monimuotoisemmin valokuvien esittämisalustana. Raati myös ounasteli, että kirjojen julkaisijoiden rooli on muuttumassa; valokuvakirjojen tekeminen tuntuu valokuvaajan ja kustantajan väliseltä dialogilta.

Vuoden valokuvataidekirja 2022 -palkinnon finalistit ovat:

Adele Hyry: Chicken-Legged Hunter Ladybug / Kananjalkainen Metsästäjä Leppäkerttu
Tekla Inari: Iida Ylämäki / Ida Uphill (Bokeh)
Hilla Kurki: Almost All the Flowers in My Mother's Garden (Khaos Publishing)
Henrik Malmström: Älä Usko Aivan Kaikkea / Do Not Believe Everything (Pseudo Editions)

Kaikki finaaliin valitut kirjat ovat itsenäisiä teoksia, jotka uskaltavat kurottaa moniin suuntiin. Kirjojen materiaaleihin ja kokoon liittyvät valinnat ovat onnistuneita, sisällön ja materiaalisen muodon yhteistoiminta on luontevaa ja upeaa. Vahva typografia ja taitto mahdollistavat sen, että kirjoissa on uskallettu tehdä jopa riskialttiita valintoja.

Finalistit valitsi raati, johon kuuluivat valokuvataiteilijat Marko Hämäläinen, Niko Luoma ja Aura Saarikoski. Palkinnon voittajan valitsee kirjailija, taidehistorioitsija Anna Kortelainen.

Voittaja julkistetaan yleisölle avoimessa tilaisuudessa torstaina 13.4.2023 klo 16, Valokuvataiteen museolla Kaapelitehtaalla. Valinnan tehnyt Anna Kortelainen on mukana keskustelemassa finalistien sekä voittajan kanssa.

Palkinnon voittajalle ja finalisteille myönnetään rahapalkinnot: voittajalle 2000 euroa ja muille finalisteille 500 euroa.

Median edustajat voivat sopia kirjoihin tutustumisesta Valokuvagalleria Hippolytessä. Yhteystiedot löytyvät tiedotteen lopusta.

Vuoden valokuvataidekirja -palkinnon päämääränä on kannustaa korkeatasoisten valokuvataidekirjojen tekemiseen sekä herättää yleistä kiinnostusta valokuvataidekirjoja kohtaan. Palkinto myönnetään suomalaiselle tai Suomessa asuvalle valokuvataiteilijalle vuonna 2022 ilmestyneestä valokuvataidekirjasta. Vuoden valokuvataidekirja -palkinto nostaa kirjan esiin valokuvataiteen muotona ja itsenäisenä taideteoksena.

Vuoden valokuvataidekirja 2022

Finalistien esittelyt: https://photobookaward.fi/2022-finalistit/