Vuoden valokuvataidekirja 2022 -palkinnon saa Tekla Inarin teos Iida Ylämäki

kirjapalkinto22_l8a9811_crop.jpg

Valokuvataiteilijoiden liitto ja Suomen valokuvataiteen museo ovat antaneet Vuoden valokuvataidekirja 2022 -palkinnon Tekla Inarin kirjalle Iida Ylämäki. Palkinnosta päätti kirjailija, taidehistorioitsija Anna Kortelainen.  Ansiokkaan valokuvataidekirjan tekijälle myönnettävän, vuosittaisen palkinnon suuruus on 2000 euroa voittajalle ja jokaiselle finalistille 500 euroa.

Iida Ylämäki on romaanimainen kollaasi, ja finalistikirjoista ainut fiktio. Kirja on helposti lähestyttävä kokonaistaideteos, jossa on yhteiskunnallinen ja poliittinen viesti. Iida Ylämäen on julkaissut kirjailija Antti Nylénin kolme vuotta toiminut kokeellinen julkaisutaideprojekti Bokeh.

Palkinnosta päättänyt Anna Kortelainen kertoo: ”Iida Ylämäki tarjoaa lukijalle etuoikeuden tutustua eräänlaiseen muistikirjaan, jonka kuvat ja tekstit stimuloivat yhä uudelleen. Teoksen muistikirjamaisuus ei tarkoita luonnosmaisuutta tai keskeneräisyyttä vaan teosta, joka kutsuu mukaansa, haastaa päästämään lähelle. Teoksen mikään osatekijä ei ole kryptinen tai torjuvasti sisäänpäin kääntynyt vaan jokainen niistä haluaa luoda yhteyden lukijaan. Kokonaisuuden sitoo yhteen nimihenkilön vakuuttava persoona.”

”Iida Ylämäki on teos kaupungista raskasmielisen mutta yhtä kaikki väkevästi aistivan ihmisen silmin: päivät ovat erilaisia, havainnot valikoituvat, siilautuvat ja säilyvät vaihtelevin tavoin. Huumori on tummaa ja kirpeää. Iida Ylämäen depressio ei ole mikään romanttinen, allegorinen keuhkotauti vaan yksinäisyyden ja syrjäytyneisyyden kuormittamaa. Valokuvissa on melankolisen flanöörin oivalluksia, ihmisen, joka liikkuu paljon jalan, ympäri vuorokauden, katse usein maassa, mutta aina salavihkaa hereillä. Teoksessa katseesta ja sanasta nousee toivo, ja samaan hengenvetoon arkailematon yhteiskuntakriittisyys ja uhma”, Anna Kortelainen sanoo. Kortelainen kehuu myös kirjan sidontaa, ulkoasua ja taittoa: ”Kirjan sisällä on erittäin miellyttävä liikkua.”

Vuoden valokuvataidekirja -palkinnon päämääränä on kannustaa korkeatasoisten valokuvataidekirjojen tekemiseen sekä herättää yleistä kiinnostusta valokuvataidekirjoja kohtaan. Palkinto myönnetään suomalaiselle tai Suomessa asuvalle valokuvataiteilijalle vuonna 2022 ilmestyneestä valokuvataidekirjasta. Palkinto nostaa esiin kirjaa valokuvataiteen muotona, ja sen tavoitteena on aktivoida mediaa esittelemään ja arvioimaan valokuvataidekirjoja itsenäisinä taideteoksina.

Lisätietoja:

Museonjohtaja Anna-Kaisa Rastenberger, Suomen valokuvataiteen museo