Kannanotto venäläisten taiteilijoiden puolesta

Daria Apahontšitš Suomen valokuvataiteen museossa maaliskuussa 2019. Kuva: Virve Laustela, Suomen valokuvataiteen museo, 2019.

Kannanotto venäläisten taiteilijoiden puolesta: Taiteilija ja feministiaktivisti Daria Apahontšitš joutui Venäjän ulkomainen agentti -rekisteriin muun muassa Suomen valokuvataiteen museolta saamansa näyttelykorvauksen takia

Daria Apahontšitš lisättiin Venäjän valtion ylläpitämään niin kutsuttuuun “ulkomaisten agenttien” rekisteriin 28. joulukuuta 2020. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun yksityishenkilölle langetettiin ulkomaisen agentin status. Asiasta uutisoi Suomessa mm. Helsingin Sanomat. Apahontšitšin lisäksi ulkomaisten agenttien rekisteriin päätyivät kolme toimittajaa ja ihmisoikeusaktivisti Lev Ponomarev. Oikeusministeriö ei tuolloin antanut tarkempaa selitystä, miksi kyseiset yksityishenkilöt päätyivät rekisteriin.

Maaliskuussa 2021 Apahontšitš nosti kanteen alioikeuteen ulkomainen agentti -rekisteriin joutumisesta ja pyysi oikeusministeriöltä lisäselvitystä päätöksen syistä. Viides huhtikuuta oikeusministeriö esitti vastineen, jossa vastusti Apahontšitšin kannetta. Samalla Apahontšitš sai vihdoin kuulla syyt sille, minkä vuoksi hän oli joutunut ulkomaisen agentin rekisteriin. Ministeriö vastasi, että Apahontšitš on saanut ulkomaisia rahasiirtoja Ruotsista, Saksasta, Ranskasta ja Suomesta. Apahontšitšin mukaan nämä ovat olleet virallisia palkkioita opetustyöstä, sekä osallistumisesta festivaaleille ja näyttelyihin. Ministeriön vastineesta uutisoi Kommersant-lehti artikkelissaan 7.4.2021.

Venäjän lain mukaan henkilö, yhteisö tai media voi joutua ulkomaisen agentin rekisteriin, jos tämä saa rahoitusta ulkomailta ja harjoittaa poliittista toimintaa levittämällä tietoa tai materiaaleja. Oikeusministeriö perusteli Apahontšitšin poliittista toimintaa sillä, että tämä on mm. jakanut sosiaalisessa mediassa Radio Svoboda -verkkojulkaisun julkaiseman artikkelin Feministisiä satuja. Prinsessat taistelevat patriarkaattia vastaan. “Radio Svoboda” on Yhdysvaltain kongressin rahoittaman Radio Free Europe/Radio Liberty:n Venäjän osasto, joka on jo aikaisemmin lisätty ulkomaisen media-agentin rekisteriin. Kyseisen artikkelin lisäksi ministeriö kertoi tuomioistuimelle YouTube-kanavasta Feministit selvittävät, jolla Apahontšitš käsittelee sukupuolten väliseen tasa-arvoon liittyviä kysymyksiä, sekä tämän internetlehti Colta:n sivuilla julkaistusta artikkelista, joka käsittelee perheväkivaltaa.

Oikeusministeriö ilmoitti tuomioistuimelle, että Apahontšitš on saanut rahoitusta ulkomailta seuraavilta tahoilta: Suomen valokuvataiteen museolta, ranskalaiselta oppilaitokselta, jossa hän opetti venäjän kieltä, ystäviltään Saksasta, sekä kansainvälisen Punaisen Ristin Venäjän osastolta. Viimeinen lasketaan myös ulkomaiseksi rahoitukseksi, sillä Punaisen Ristin Venäjän-osasto saa rahoitusta ulkomailta.

Taiteilija ja aktivisti Daria Apahontšitš oli Poliittisen valokuvan festivaalin vieraana vuonna 2019. Apahontšitšin teossarja Relax for Men oli osa Poliittisen valokuvan festivaalin Mahdollisuus-näyttelyä Suomen Valokuvataiteen museolla. Apahontšitšin teossarja käsitteli seksityön mainostamista julkisessa tilassa tämän kotikaupungissa Pietarissa. Mm. Helsingin Sanomat kirjoitti tuolloin jutun Apahontšitšin teossarjasta osana festivaalia.

Apahontšitš, kuten muutkin Poliittisen valokuvan festivaalin näyttelyyn osallistuvat taiteilijat, sai festivaalilta 500 euron suuruisen näyttelykorvauksen. Näyttelykorvaus maksettiin Suomen valokuvataiteen museon tuella. Apahontšitšin saama palkkio oli korvaus tämän osallistumisesta näyttelyyn - palkkiolla ei siis ole yhteyttä muuhun tämän harjoittamaan aktivismiin Venäjällä. Näyttelykorvauksen maksaminen näyttelyyn osallistuvalle taiteilijalle on yleinen käytäntö.

Me, Poliittisen valokuvan festivaali ja Suomen valokuvataiteen museo, haluamme tuoda esiin kantamme taiteen vapauden puolesta ja osoittaa solidaarisuutemme ja tukemme Apahontšitšille. Venäläisten taiteilijoiden kansainvälisen työskentelyn on oltava mahdollista myös jatkossa, eikä sen tulisi vaarantaa taiteilijan asemaa kotimaassa. On myös ehdottoman tärkeää, että taiteilijan ulkomailla tekemästä työstä voidaan maksaa tälle palkkio. Taiteilijalla tulee olla oikeus ottaa kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin sekä taiteessaan että vapaa-ajallaan.

Poliittisen valokuvan festivaalin puolesta,
Anna-Kaisa Rastenberger, taiteellinen johtaja, intendentti, professori
Sanni Seppo, taiteellinen johtaja, valokuvataiteilija
Kerttu Matinpuro, tuottaja
Iiri Poteri, tuottaja

Suomen valokuvataiteen museon puolesta,
Elina Heikka, museonjohtaja

Poliittisen valokuvan festivaali (PVF) on kantaaottavalle valokuvaukselle omistettu monitaiteinen tapahtuma, jonka tarkoitus on kannustaa valokuvaajia, taiteilijoita, tutkijoita ja yleisöä osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja vaikuttamiseen. Poliittisen valokuvan festivaali ja Suomen valokuvataiteen museo pitävät tärkeänä, että yhteiskunnallista keskustelua käydään myös valokuvataiteen kentällä.

Kaapeliaukio 3, 00180 Helsinki