Vuoden valokuvataidekirja 2017 käsittelee syömishäiriöitä valokuvataiteen keinoin

Karina-Sirkku Kurz: Wrapped in Memories I, teoksesta Ungleichgewicht.

Valokuvataiteilija Karina-Sirkku Kurzin teos Ungleichgewicht on voittanut Vuoden valokuvataidekirja -palkinnon. Syömishäiriöisten ihmisten kanssa yhteistyössä syntynyt teos saa 10 000 euron palkinnon, jonka Suomen valokuvataiteen museo ja Valokuvataitelijoiden liitto jakavat tänä vuonna ensimmäistä kertaa.

23.10.2017

Vuoden 2017 palkinnosta päätti yhdysvaltalainen valokuvaaja Alec Soth, joka tunnetaan korkealaatuisista valokuvakirjoistaan. Soth valitsi voittajan viiden finalistin joukosta.

“Karina-Sirkku Kurzin teos uhmaa ennakko-odotuksia. Hän on valinnut raskaan, journalistien usein käsittelemän aiheen, mutta lähestyy sitä taiteilijan runollisuudella. Valokuvakirjat tarvitsevat aikaa asettuakseen lukijan mielikuvitukseen. Kaikki viisi finalistia olivat poikkeuksellisia, mutta Kurzin teos piti minut kaikkein voimakkaimmin otteessaan”, Alec Soth luonnehti voittajaa.

Ungleichgewicht (suom. epätasapaino) kehittyi vuorovaikutteisesta yhteistyöstä, jonka ytimen muodostavat syvähaastattelut syömishäiriöitä sairastavien ihmisten kanssa. Kirjan kuvat ja lainaukset pohjautuvat heidän kertomuksiinsa.

”Tarkoitukseni ei ole selittää syömishäiriöitä. Sen sijaan yritän avata lähestymiskeinon syömishäiriöisten henkilöiden mielentilaan ja kokemusmaailmaan, jossa kipu ja toisaalta sen kautta saavutettu olemassaolon tunne tai jopa nautinto kietoutuvat oudolla tavalla toisiinsa”, Karina-Sirkku Kurz kuvailee.

”Työskentely työparieni kanssa on ollut intensiivistä ja kaunista, vaikka osittain raskastakin. Olemme kiitollisia, että saimme tuotua yhteisen prosessimme näkyville kirjan muodossa. Kivuliaat tuntemukset ja kokemukset muuttuivat tätä kautta voimaannuttavaksi.”

Vuoden valokuvataidekirja -palkinnon päämääränä on kannustaa korkeatasoisten valokuvataidekirjojen tekemiseen sekä herättää yleistä kiinnostusta valokuvataidekirjoja kohtaan.Vuosittainen, nyt ensimmäistä kertaa jaettava palkinto myönnetään suomalaiselle tai Suomessa asuvalle valokuvataiteilijalle.

Kilpailun viisi finalistia olivat Karl Henrik Edlund: Bright Hours (Journal, 2016), Hertta Kiiski: I Was an Apple and I Got Peeled – But It Was a Good Thing (Kehrer Verlag, 2016), Karina-Sirkku Kurz: Ungleichgewicht (Kehrer Verlag, 2016), Ville Lenkkeri: Pikkukaupungin sairaskertomus (Kerber Verlag, 2017) ja Karoliina Paatos: American Cowboy (The Angry Bat, 2016).

Ehdotuksia palkinnon saajaksi tuli määräaikaan mennessä kaiken kaikkiaan 26 kappaletta. Viiden finalistin esivalinnan tekivät valokuvataiteilija ja taiteen tohtori Kristoffer Albrecht, Espoon modernin taiteen museo Emman näyttelyintendentti Arja Miller ja valokuvaaja Johannes Romppanen.

Kilpailun voittajaan ja muihin finalisteihin voi tutustua 26.–29.10. Helsingin Kirjamessuilla Suomen valokuvataiteen museon ja Valokuvataiteen liiton yhteisellä osastolla (6e90).

Karina-Sirkku Kurz on valokuvataitelija, joka on valmistunut taiteen maisteriksi Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta. Kurz elää ja työskentelee Saksassa ja Suomessa.

Vuoden valokuvataidekirja -palkinnon päämääränä on kannustaa korkeatasoisten valokuvataidekirjojen tekemiseen sekä herättää yleistä kiinnostusta valokuvataidekirjoja kohtaan. Palkinto myönnetään suomalaiselle tai Suomessa asuvalle valokuvataiteilijalle välillä 1.1.2016–31.7.2017 ilmestyneestä valokuvataidekirjasta. Palkinto nostaa esiin kirjaa valokuvataiteen muotona, ja sen tavoitteena on aktivoida mediaa esittelemään ja arvioimaan valokuvataidekirjoja itsenäisinä taideteoksina.

www.photobookaward.fi

Toiminnanjohtaja Henna Harri, Valokuvataiteilijoiden liitto
henna.harri@hippolyte.fi, p. 040 591 0770

Valokuvataiteilija Karina-Sirkku Kurz, mail@karinasirkku.com, p. +49 176 4456 9625