Suomen valokuvataiteen museo laajentaa Helsingin keskustaan

Havainnekuva: Futudesign

Näyttelytila K1 avautuu kesällä kauppakeskus Kämp Galleriassa

Suomen valokuvataiteen museo laajentaa näyttelytoimintaansa Kaapelitehtaalta Helsingin keskustaan, kun näyttelytila K1 avautuu kesällä kauppakeskus Kämp Gallerian alimmassa kerroksessa.

”Valokuva on kulttuurissamme tänä päivänä enemmän läsnä kuin koskaan. On todella hienoa päästä aloittamaan uusi luku Valokuvataiteen museon tarinassa”, museonjohtaja Elina Heikka iloitsee. K1:n näyttelytoiminta tulee täydentämään Kaapelitehtaan näyttelytarjontaa. ”Katsomme maailmaa valokuvan kautta monesta näkökulmasta. Näyttelyissä tulee olemaan esillä paljon kansainvälistä valokuvaa kotimaista valokuvaa unohtamatta. Haluamme tarjota valokuvallisia elämyksiä suurelle yleisölle.”

Museon pitkäaikainen toive olla läsnä myös Helsingin keskustassa toteutuu uuden näyttelytilan avautuessa. Keskeinen sijainti mahdollistaa entistä laajempien yleisöjen saattamisen korkeatasoisten valokuvanäyttelyiden pariin. K1:n myötä Helsingin ydinkeskustaan syntyy uudenlainen vetovoimainen kohde paitsi kaupunkilaisille myös kotimaisille ja kansainvälisille matkailijoille.

Kämp Gallerian alimman kerroksen elämyksellisyyttä täydentävät laadukkaat ravintola- ja kahvilapalvelut sekä museokauppa. Avautuvan ravintola Glass:in ravintoloitsijat ovat Jarkko Myllymäki ja Yrjänä Raitanen. Ravintolaa täydentävät K1:n henkeen sopiva baari ja kahvila.

Kämp Gallerian kiinteistön omistava Ilmarinen on tyytyväinen alkavasta yhteistyöstä Valokuvataiteen museon kanssa.  ”Helsingin kaupallinen ydinkeskusta on museolle loistosijainti. Ilmarisella on vastuullisena sijoittajana vahva halu olla mukana kehittämässä elävää ja elämyksellistä keskustaa, joka houkuttelee niin paikallisia kuin kansainvälisiä väkijoukkoja”, sanoo Ilmarisen vuokrauspäällikkö Ville Laurila.

”Haluamme nyt ja tulevaisuudessa olla moderni kauppakeskus, joka pitää sisällään niin kaupallista toimintaa kuin myös monipuolisia elämyksiä ja tapahtumia. Uusi näyttelytila vahvistaa Kämp Gallerian asemaa urbaanin kulttuurin ja kaupan keskuksena, jossa on mukava viettää aikaa”, toteaa kauppakeskuspäällikkö Tanja Pasanen.

Kämp Gallerian kellarikerroksen muutostyöt ovat käynnissä paraikaa. Tilan suunnittelusta vastaa arkkitehtitoimisto Futudesign.

Suomen valokuvataiteen museo on Helsingin Kaapelitehtaalla toimiva Euroopan vanhin valokuvamuseo. Museo on valokuvataiteen ja valokuvakulttuurin valtakunnallinen vastuumuseo. Museo perustettiin 1969 ja viime vuonna museo juhli 50. toimintavuottaan.

K1:n avautuminen merkitsee Valokuvataiteen museon paluuta Helsingin keskustaan. 1970-luvulla museon tilat sijaitsivat Korkeavuorenkatu 2:ssa ja 1980-luvun lopulla Makkaratalon 7. kerroksessa. Museolla on parasta aikaa esillä suosittu Vivian Maierin näyttely.

Kämp Galleria on Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva kauppakeskus, jossa on yli 30 muodin ja kauneuden erikoisliikettä sekä 8 ravintolaa ja kahvilaa.

Havainnekuvat: Futudesign